لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

نماینده مجلس: مهلت وزیر علوم برای پاسخ‌ به استیضاح‌کنندگان تمام شد


رضا فرجی دانا، وزير علوم؛ طرح استيضاح او اوایل تیر ماه با امضای بیش از پنجاه نماینده در اختیار هیأت رئیسه مجلس قرار گرفت.
رضا فرجی دانا، وزير علوم؛ طرح استيضاح او اوایل تیر ماه با امضای بیش از پنجاه نماینده در اختیار هیأت رئیسه مجلس قرار گرفت.

یکی از طراحان استیضاح وزیر علوم ایران از برگزاری نشست مشترک استیضاح‌کنندگان با رضا فرجی دانا در روز شنبه هفته آینده خبر داد و گفت که اگر توضیحات وی قانع کننده نباشد، طرح استیضاح به جریان می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدناصر موسوی‌لارگانی روز جمعه، ۱۷ مرداد گفت: «با توجه به اینکه مهلت یک ماهه آقای فرجی‌دانا برای پاسخ گویی به مطالبات استیضاح‌کنندگان امروز پایان یافته، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در روز شنبه هفته آینده در جلسه‌ای با حضور وی، استیضاح را تعیین تکلیف کنیم.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه هنوز دغدغه‌های جدی و اساسی استیضاح‌کنندگان رفع نشده است، افزود: «اگر توضیحات وزیر علوم برای استیضاح‌کنندگان قانع کننده نباشد، طرح استیضاح به جریان می‌افتد.»

آقای موسوی لارگانی روز شنبه ۱۱ مرداد ماه گفته بود، شرط نمايندگان برای انصراف از استيضاح وزير علوم اين است که دانشجويان ستاره داری که به تحصيل بازگشته‌اند و همچنين مديرانی که در این وزارتخانه سابقه حمايت از اعتراضات سال ۱۳۸۸ را دارند،‌ رفع نگرانیاخراج شوند.

طرح استيضاح رضا فرجی دانا، وزير علوم، تحقیقات و فن‌آوری، اوایل تیر ماه با امضای بیش از پنجاه نماینده در اختیار هیأت رئیسه مجلس قرار گرفت اما در پی برگزاری نشستی بین آقای فرجی دانا و امضاکنندگان این طرح، استیضاح به تعویق افتاد.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا با واکنش منفی بیش از ۹۰۰ استاد دانشگاه‌های ایران روبه‌رو شده و آن‌ها در نامه‌ای به علی لاریجانی از عملکرد وزیر علوم حمایت کردند.

نمایندگان و رسانه‌های نزدیک به دولت حسن روحانی می‌گویند که این طرح، «سیاسی کاری» بوده و دلیل آن به خطر افتادن منافع استیضاح کنندگان است.

روزنامه دولتی ایران ۱۱ تیر ماه با انتشار گزارشی، استیضاح وزیر علوم را تاوان افشای «بورسیه‌های غیرقانونی» خوانده بود.

به گزارش این روزنامه، روح الله حسینیان که از چهره‌های شاخص جبهه پایداری و امضا کنندگان استیضاح فرجی دانا است تاکید کرده که «برخی انتصابات و همچنین بحث لغو بورسیه‌های دولت گذشته از مهم‌ترین محورهای این استیضاح است.

در همین حال عبدالحسین فریدون، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، روز جمعه خبر داد که گروهی از سازمان بازرسی کل کشور در وزارت علوم مستقر شده و به بررسی اسناد و مدارک بورسیه‌ها می‌پردازند.

به گفته آقای فریدون این گروه به بررسی بورسیه‌ها از نظر ضوابط، مقررات و مسائل مالی می‌پردازند و پس از اتمام بررسی‌ها نتایج را به وزارت علوم و مراجع ذیربط گزارش می‌دهند.

موضوع «بورسیه‌های غیرقانونی» بیش از سه هزار نفر در دولت محموداحمدی‌نژاد در ماه‌های گذشته بازتاب زیادی در رسانه‌های ایران داشته است.

برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها خبر داده‌اند که نام تعدادی از نمایندگان مجلس و فرزندان آنان از جمله نام فرزند و مسئول دفتر محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد و رییس کمیسیون آموزش مجلس نهم در فهرست «بورسیه‌های غیرقانونی» به چشم می‌خورد.

جواد هروی، رییس کمیته آموزش عالی مجلس ایران، نیز ۲۹ تیر ماه خبر داده بود که ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم و ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس هشتم از این «بورسیه‌های غیرقانونی» استفاده کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG