لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

نماینده مجلس: ۹۰ درصد کارگران ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند


علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس
علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس

رئیس فراکسیون کارگری مجلس می گوید که ۹۰ درصد جامعه کارگری ايران زير خط فقر زندگی می‌کنند و ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز با خط فقر فاصله چندانی ندارند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علیرضا محجوب روز پنج‌شنبه، ۱۶ مرداد اظهار داشت: «هزینه‌های زندگی کارگران بیشتر از درآمد‌هایشان شده است و در عین حال تقاضا برای نیروی کار نیز کاهش یافته که این وضعیت جامعه کارگری را در فقر بیشتری فرو می برد.»

وی شرایط معیشت کارگران در کشور نگران کننده‌ خواند و افزود: «با هیچ منطقی نمی‌توان وضعیت امروز جامعه کارگری را توجیه کرد.»

پیش از این نیز فعالان کارگری بارها اعلام کرده بودند که حقوق دریافتی کارگران پائین‌تر از خط فقر است.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال ۱۳۹۳ ، حدود ۶۰۸ هزار تومان تعیین شده است. این دستمزد حداقلی در حالی از سوی شورای عالی کار تعيين شد که پيشتر مرکز آمار ايران هزينه يک خانوار را حدود يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان و کميته مزد کانون شوراهای اسلامی کار، هزينه يک خانوار چهار نفره را حدود يک ميليون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده بودند.

پیش از این تعدادی از تشکل‌های کارگری مانند کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل‌های کارگری خواستار تعيين حداقل دستمزد کارگران به ميزان دو ميليون تومان شده بودند.

در عين حال،‌ برخی ديگر از تشکل‌های کارگری مانند کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران بر تعيين حداقل دستمزد ماهانه کارگران با توجه به ماده ۴۱ قانون کار تاکيد دارند.

در اين ماده تاکيد شده است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران بايد بر اساس نرخ تورم رسمی و نيز هزينه يک خانوار تعيين شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه تورم باید مهار شود تا دولت بتواند برنامه‌های اقتصادی اش را پیاده کند، تصریح کرد: «درخواست ما از دولت استمرار توزیع سبد کالا برای کارگران است و انتظار داریم دولت هرچه زود‌تر این کار را شروع کند.»

وی با بیان این که خروج از رکود تورمی کنونی شاید از خارج شدن از تحریم‌های سازمان ملل سخت‌تر باشد افزود: «دولت تلاش خود برای کاهش رکود تورمی اتجام داده، اما مجلس همراهی‌های لازم را در این خصوص نداشته است.»

دولت حسن روحانی شنبه، چهارم مرداد ماه متن کامل سیاست‌های اقتصادی خود را برای خروج از رکود تورمی منتشر کرد.

پس از ارائه طرح دولت، کمیسیون اقتصادی مجلس هم خبر داد که طرحی را با همین محوریت تصویب کرده است.

این طرح راهکارهایی را برای افزایش سرمایه بانک‌ها، اعطای تسهیلات به تولید‌کنندگان و رونق تولید پیشنهاد کرده است.

XS
SM
MD
LG