لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

پاسخ به حملات اصولگرایان: «تهران کوفه نیست»


روزنامه قانون ضمن انتشار گزارشی با عنوان «سخنان حیرت انگیز یک نماینده مجلس» از نادر قاضی‌پور به عنوان «وارث احمدی‌نژاد» نام برده و نوشته است: نادر قاضی‌پور «د‌ر میتینگ انتخاباتی خود‌ د‌ر حضور تعد‌اد‌ زیاد‌ی از مرد‌ان و زنان ارومیه سخنان سخیفی را به زبان آورد‌ه است که نوشتن آن مشکل و شنید‌ن آن تاسفبار است.»

به گزارش این روزنامه، نادر قاضی‌پور «با توهین به نامزد‌هایی که برای انتخابات اعلام حضور کرد‌ه ‌بود‌ند»، گفته است: «‌مملکت را به آسانی به د‌ست نیاورد‌ه‌ایم که هر روباه و بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا. مجلس جای کره الاغ نیست! … مجلس جای زنان نیست؛ جای مرد‌ان است. بفرستید‌ سرشان بلا بیاورند‌ تا آبرویتان برود‌!؟»

این روزنامه همچنین اظهارات نادر قاضی‌پور را «ناشایست، شنیع و خلاف شرع و عرف» نامیده و نوشته است: «قاضی‌پور د‌ر اد‌عایی سخیف از مراود‌ه‌ خود‌ با قد‌رت‌الله علیخانی‌، نمایند‌ه‌ مرد‌م قزوین د‌ر مجلس هشتم» سخن گفته که «ما از انتشار قسمت‌هایی از آن شرم د‌اریم.»

به نوشته روزنامه قانون، نادر قاضی‌پور در بخش دیگری از سخنرانی خود گفته است: «من نمایند‌ه‌ ملتم نه نمایند‌ه‌ چهار تا گرد‌ن کلفت. من نوکر مسئولین نیستم. کیفشان را حمل نمی‌کنم و تعریفشان نمی‌کنم. شما د‌ر د‌و ساعت به من ۲۰۰ هزار رای د‌اد‌ید‌. برای اینکه مرا... کنید‌ تا به جان این مسئولان بیفتم. می‌گویند‌ یک روز پسر بچه‌ای را ختنه می‌کرد‌ند‌، د‌ختر بچه‌ای آن طرف د‌اشت گریه می‌کرد‌. گفتند‌ تو چرا گریه می‌کنی؟ گفت...»

به نوشته این روزنامه، جمعیت زنان ایران اسلامی شاخه‌ ارومیه د‌ر واکنش به این سخنان بیانیه‌ای صاد‌ر کرد‌ه است و همچنین مهدی قریشی، امام ‌جمعه‌ ارومیه، د‌ر خطبه‌های نماز جمعه در واکنش به این اظهارات، گفته است: «گلایه‌ای از طرف خود‌م و ملت د‌ارم از کسانی که خود‌ را کاند‌ید‌ا معرفی کرد‌ند‌ و بی‌اد‌بی و بی‌تربیتی را د‌ر سخنانشان نهاد‌ینه کرد‌ند‌.«

نادر قاضی‌پور در مصاحبه با روزنامه قانون اظهاراتش را «تکذیب» کرده است اما این روزنامه تاکید کرده که «فیلم» اظهارات نادر قاضی‌پور موجود است و «این نمایند‌ه ‌نمی‌تواند‌ به راحتی از زیر بار آن شانه‌خالی کند‌، و این اظهارات هم باید‌ د‌ر شورای‌ نظارت بر نمایند‌گان که د‌ر این د‌وره از مجلس بسیار ضعیف عمل کرد‌ بررسی شود‌ و هم شورای ‌محترم نگهبان د‌رباره تایید‌ چنین فرد‌ی به مرد‌م پاسخگو باشد‌.«

روزنامه قانون با اشاره به اینکه نادر قاضی‌پور با «این حجم سخنان توهین آمیز و خلاف شرع هم نمایند‌ه مجلس نهم بود‌ه و هم د‌ر این د‌وره برای نمایند‌گی رای آورد‌»، ابراز امیدواری کرده است که «د‌ر هنگام بررسی اعتبارنامه قاضی‌پور چنین رفتارهایی از چشم‌ها د‌ور نماند‌.«

همزمان روزنامه شرق از «جنجال در مجلس بعد از نطق حیدرپور درباره انتخابات» گزارش داده و نوشته که عوض حیدرپور نماینده شهررضا روز سه‌شنبه طی نطق میان‌دستور خود با تاکید بر اینکه «مداخله نیروهای نظامی در انتخابات خلاف متن قانون اساسی و فرامین رهبر است و این موضوع در درازمدت به صلاح کشور نیست»، گفت: «توصیه می‌کنم آن بخش از نیروهای سپاه که علیه من وارد انتخابات شدند به کلام امام‌ خمینی و مقام معظم رهبری مبنی‌ بر پرهیز نیروهای نظامی از مداخله در امور سیاسی توجه کنند.»

به نوشته این روزنامه، نطق عوض حیدرپور با واکنش برخی از نمایندگان چون «آصفری، نبویان، رسایی، حسینیان و سالک همراه شد» و در مقابل «چهره‌هایی همچون منصور حقیقت‌پور که خود نیز از نیروهای باسابقه سپاه است، سیدهادی حسینی و مسعود پزشکیان از او استقبال و دلجویی کردند.»

شرق گزارش داده است که عوض حیدپور در این نطق خود را اصولگرای میانه‌رو و حامی دولت معرفی کرد و با اشاره به «برادران شهیدش سرداران حیدرپور»، گفته است در انتخابات با «شعار و رویکرد نه افراط و نه تفریط» و «مشی اصولگرایی معتدل» وارد شده بود و این «نباید خشم همکاران سابق را برانگیزد در حالی‌ که برخی از دوستان قدیمی در روز قبل از انتخابات علیه اینجانب میتینگ انتخاباتی برگزار کردند و شعار «اصولگرای معتدل به کار ملت و مجلس نیاید» سر دادند.

روزنامه آفتاب یزد در تیتر یک خود با عنوان «پوست خربزه احمدی نژادی‌ها زیر پای اصولگرایان»، خبر داده که عبدالرضا داوری مشاور رئیس دولت سابق «طی نامه‌ای به وزارت کشور با ادعای اینکه محمدرضا نجفی منتخب اصلاح طلب تهران در زمان مقرر از سمت سرپرستی معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری مرکزی استعفا نداده، خواستار حذف وی و جایگزینی حداد عادل به جای او شده است.»

این روزنامه، با تاکید براینکه نامه مشاور محمود احمدی‌نژاد تلاشی است برای بازسازی ماجرای حذف علیرضا رجایی نماینده منتخب تهران در انتخابات مجلس ششم و جایگزینی غلامعلی حدادعادل با او، نوشته که این نامه همچنین بیانگر این است که جریان احمدی نژادی به دنبال به بیراهه کشاندن اصولگرایان در پی پیروزی قاطع اصلاح طلبان است.»

محمدرضا عارف، سرلیست ائتلاف اصلاح طلبان که به همراه ۲۹ کاندیدای دیگر این لیست برای نخستین با تمام کاندیداهای لیست خود در مرحله اول رای کافی مردم تهران را کسب کرده راهی مجلس شده به شماره چهارشنبه روزنامه اعتماد گفته است: «نتیجه را دیدم شوکه شدم»، چرا که «تا زمان اعلام نتایج فکر نمی‌کردم وضعیت به این خوبی باشد. برآورد خود من این بود که در بهترین حالت ٢٠ نفر دور اول رای می‌آورند که ١۵، ١۶ نفرشان از لیست ما و ۴، ۵ نفر از لیست رقیبمان خواهند بود. بقیه هم دور دومی می‌شوند» و به همین دلیل از نتایج «واقعا تعجب کردم. باورم نمی‌شد.»

روزنامه همدلی در تیتر یک شماره دوازدهم بهمن ماه خود با عنوان «کوفه سازی بعد از انگلیسی بازی»، نوشته است: «تعابیر عجیب و غریب اصولگرایان درباره انتخابات این‌بار به رای مردم تهران رسید و البته اعتراض اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر را در دفاع از موکلان خود در شهر تهران برانگیخت.»

به نوشته این روزنامه، برخی از اصولگرایان پس از شکست در انتخابات در اظهاراتشان «تهران» را با «کوفه» مقایسه کرده‌اند که همین مقایسه اعتراض احمد مسجدجامعی را در جلسه سه شنبه شورای شهر تهران در پی داشت اما رئیس شورای شهر اجازه قرائت این تذکر را نداد و به همین دلیل احمد مسجدجامعی خطاب به مهدی چمران گفت که «عده‌ای به مردم تهران می‌گویند چون به لیست ما رای ندادید، اهل کوفه هستید و عملا به دو شهر اسلامی توهین می‌کنند. ما به عنوان نماینده مردم همین شهر باید از آن‌ها دفاع کنیم و اجازه توهین به مردم را ندهیم. این تذکر واجب‌تر از این است که بگوییم توسعه گردشگری در شهر به چه روش‌هایی نیاز دارد.»

مسعود رفیعی طالقانی، در یادداشتی در روزنامه شهروند با عنوان «تهران شهر بی‌دفاع»، نسبت به «مبارزه خطرناک با نتیجه انتخابات» هشدار داده و نوشته است: چهار- پنج روزی هست که عده‌ای بی‌آنکه تدبیری سنجیده داشته باشند، افتاده‌اند به جان مردم تهران که «هیهات از این مردمی که رفتند به فلانی‌ها رأی دادند»، و حتی «یکی اهالی تهران را وابسته می‌خواند، یکی در پیوند با داعش، یکی بیگانه پرســت می‌داندشان، یکی دشمن دین» و حتی عجیب‌تر آنکه سه شنبه یک رسانه دلواپس نوشته بود: «از مردمان شهری که در صدر آمارهای طلاق و اعتیاد و آسیبهای اجتماعی است، رأی به فلانی‌ها، بعید نبوده است.»

یادداشت‌نویس روزنامه شهروند با اشاره به اینکه همان‌ها که حالا تهران و ساکنانش را مورد اتهام قرار می‌دهند پیش‌تر این شهر را «ام القرای جان اسلام» می‌نامیدند، پرسیده است: «آنهایی که این روز‌ها چشم بر همه چیز بسته‌اند و رأی دهندگان تحول خواه تهرانی را وابسته این و آن می‌دانند چه در سـر دارند؟ اگر در سرشان، به جان هم انداختن مردم ایران نیست که انشــاءالله نیست، خطا اگر نکنم، در سرشان نفرت پراکنی است که نتیجه‌اش بی‌تردید دامان همه جای ایران و همه ایرانیان را خواهد گرفت.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، اما با انتشار اظهارات احمد توکلی، علیرضا زاکانی و اسماعیل کوثری از «مسابقه نمایندگان شاخص اصولگرایی» که در انتخابات شکست خوردند، برای «اعلام تشکر از مردم و پذیرش آرای مردم» خبر داده و نوشته است: «نجابت سیاسی را از نیروهای انقلاب بیاموزید.»

روزنامه کیهان، دیگر روزنامه نزدیک به اصولگرایان، اما در سرمقاله خود دولت حسن روحانی را متهم کرده است که «مشغول رجزخوانی برای پیروزی خیالی در انتخابات و حمله به اردوی رقیب» است.

روزنامه ابتکار هم در تیتر‌ یک خود ورود دستکم ۱۴ نماینده زن به مجلس دهم را مورد توجه قرار داده و نوشته است: «با توجه به ۸ نفر دیگر از کاندیداهای زن که در دور دوم انتخابات هم شرکت خواهند کرد چنانچه بتوانند حتی یک نفر از آن‌ها هم به مجلس دهم راه یابد بدون‌ تردید رکورد حضور زنان در عرصه تقنین کشور در این دوره از مجلس خواهد شکست.»

روزنامه قانون گزارش داده که روز سه شنبه د‌ر نشست‌ هفتگی سخنگوی د‌ولت هنگامی خبرنگار این روزنامه از وی د‌ر رابطه با «رای‌های باطله» انتخابات کرج سئوال کرد، اما محمدباقر نوبخت با اعلام «بی‌اطلاعی از این ماجرا، بحث را به مسئولان د‌فترسخنگو ارجاع» داده تا «پیگیری کنند‌ ولی د‌ر اد‌امه نشست و به د‌نبال پیگیری‌ای که اعضای د‌فتر نوبخت از استاند‌اری البرز کرد‌ه بود‌ند‌، ابطال آرا را تکذیب کرد‌.«

این روزنامه البته از قول یک کاندیدای به نام غد‌یرمهد‌وی، نوشته است: «انتخابات کرج۷۵۰۳۹رای یعنی حد‌ود‌ ۱۲ د‌رصد‌ کل آرا، رای باطله ‌د‌ارد‌. این مسئله موضوعی غیر متعارف و غیر منطقی است» درحالی که «به طور معمول آرای باطله ۳ یا ۵ د‌رصد‌ است.»

روزنامه جهان صنعت ضمن انتشار گزارشی کوتاه درباره «سرقت سریالی اشیای تاریخی» خبر داده که این بار «نوبت به کتیبه‌های سنگی» رسیده است. به نوشته این روزنامه طی یک ماه گذشته «کتیبه سنگی ۴۰۰ ساله» زیارتگاه سارا خاتون در فلاورجان و نیز «دو کتیبه سنگی و یک کتیبه کاشی کاری شده مسجد تاریخی جامع بابل» مفقود شده‌اند.

XS
SM
MD
LG