لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

رییس انرژی اتمی ایران: چاله راکتور اراک با بتن پر نخواهد شد


علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر بتن‌ریزی در چاله راکتور آب سنگین اراک را ناشی از یک «اشتباه» دانست.

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه ۲۱ مرداد اظهارات علی اکبر صالحی را بازتاب داده که گفته است: اگر در چاله راکتور آب سنگین اراک بتن ریخته شود، اساسا «دیگر راکتوری باقی نمی‌ماند» و به این خاطر سخنان جان کری در این باره «اشتباه» است.

آقای کری روز اول مرداد با حضور در کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در دفاع از توافق هسته‌ای با ایران گفته بود که ایران طبق این توافق، هسته موجود در راکتور آب سنگین اراک را خارج می‌کند و به جای آن بتن می‌ریزد.

اما رییس سازمان انرژی اتمی ایران با رد این اظهارات می‌گوید که «چاله راکتور قلب آن محسوب می‌شود و به همین خاطر هیچ صدمه‌ای نخواهد دید و سالم می‌ماند».

آقای صالحی تاکید کرد، آن‌چه با بتن پر می‌شود، نه چاله راکتور بلکه می‌تواند مخزن فولادی داخل آن باشد که از راکتور خارج خواهد شد.

به گفته وی، قرار است مخزن فولادی راکتور از داخل چاله خارج شود که در این شرایط چندین کار می‌توان روی این مخزن فولادی انجام داد، از جمله ریختن بتن در آن تا طرف توافق هسته‌ای مطمئن شود که ایران دیگر نمی‌خواهد آن را به داخل راکتور بازگرداند.

اظهارات وزیر امور خارجه ایالات متحده درباره بتن‌ریزی در چاله راکتور آب سنگین اراک انتقادات اصولگرایان ایران را به دنبال داشته و از جمله محمدجواد لاریجانی، معاون امور بین‌الملل در قوه قضاییه، آن را «تحقیر یک ملت» دانسته است.

آقای لاریجانی به خبرگزاری تسنیم گفته است: «پرکردن قلب رآکتور اراک با بتن نهایت تحقیر یک ملت است، چرا ما چنین کاری کنیم؟ به نظر من حتی یک سر سوزنی هم که داریم نباید از بین ببریم. این را بچه‌های ما ساخته‌اند. این را نمی‌گویند بازتعریف. این انهدام رآکتور اراک است».

XS
SM
MD
LG