لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

عراقچی: فضای نشست استانبول مغایر با همبستگی مسلمانان است


در حالی که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی فضای حاکم بر نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول را علیه ایران توصیف کرده‌اند، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز هشدار داد که این اجلاس نباید به «تفرقه» میان کشورهای اسلامی منجر شود.

آقای روحانی روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین، در توییتر نوشت: «از اجلاس سازمان همکاری اسلامی که به نام وحدت برگزار شده نباید هیچ‌ گونه پیامی که به تفرقه در میان امت اسلامی دامن بزند برخیزد.»

همزمان عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، فضای حاکم بر اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را «مغایر با وحدت و همبستگی» توصیف کرده و تاکید داشت که بخش‌هایی از بیانیه این اجلاس با تحریک عربستان سعودی علیه ایران تنظیم شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای عراقچی اظهار داشت: «بندهایی که بر ضد ایران تصویب و در این نشست قرائت شد مربوط به حادثه منا و پس از آن حمله به سفارت عربستان در ایران بود که با شیطنت سعودی‌ها در زمان غیبت ایران در این جلسات مطرح و تصویب گردید.»

اشاره این مقام ایرانی به نشست کارشناسان کشورهای اسلامی است که به منظور فراهم آوردن مقدمات اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی و نگارش پیش‌نویس بیانیه آن چندی پیش در جده عربستان برگزار شد، اما دیپلمات‌های ایران به دلیل عدم صدور ویزا از حضور در آن بازماندند.

یکی از بندهای این بیانیه به حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران اشاره دارد که منجر به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شد. در بیانیه سازمان همکاری اسلامی این رویداد محکوم شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، همچنین گزارش داد که چند بند این بیانیه به نقش ایران در تحولات منطقه اشاره دارد و می‌گوید که جمهوری اسلامی در امور کشورهای عربی مداخله می‌کند.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، عنوان کرده بود که چهار بند از بیانیه نشست سران همکاری اسلامی ماهیتی «ضدایرانی» دارد و عربستان سعودی مانع از بحث و گفت‌وگو در این باره شده است.

در این حال حسن روحانی روز پنج‌شنبه در توییت دیگری نوشت که «عربستان سعودی و ایران مشکل یکدیگر نیستند، بلکه مشکل واقعی جهالت، جزم‌اندیشی، تعصب و خشونت است».

وی باز در توییت دیگری نوشته است: «ما علاقه‌مندیم مشکلات احتمالی با دیگر کشورها را از مسیر اخوت اسلامی، حسن هم‌جواری و باور به خیر عمومی امت اسلامی، حل و فصل نماییم.»

این در حالی‌ است که عربستان سعودی عنوان کرده که این کشور هم خواستار روابط صلح‌آمیز با ایران است، اما ایران باید رفتار خود را در قبال ریاض تغییر دهد.

XS
SM
MD
LG