لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

دادستان تهران: باید معلوم شود چه کسانی پشتیبان بابک زنجانی بوده‌اند


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، پرونده بابک زنجانی را به کوه یخ فساد تشبیه کرد که تنها بخش کوچکی از آن پیداست و خواستار برخورد با «پشتیبانان» او شد.

این مقام قضایی ایران روز چهارشنبه، ۳۱ شهریور، با اشاره به نامه اخیر بابک زنجانی از زندان که در آن قوه قضاییه را به «تاراج اموال» خود متهم می‌سازد گفت: «عجیب است کسی که خود متهم به تاراج میلیاردها تومان ثروت عمومی از بیت‌المال است چنین ادعایی را مطرح می‌نماید».

آقای زنجانی در آن نامه که خطاب به دادستان تهران نوشته با اشاره به تصاحب اموال خود توسط قوه قضاییه عنوان کرده است که «باعث شدید کاسبان قضایی اموالم را به تاراج ببرند... و بازپرستان به نان و نوایی رسید».

اما عباس جعفری دولت‌آبادی ضمن دفاع از ضابطان قضایی و بازپرس پرونده، ادعاهای بابک زنجانی را «واهی» خواند و اظهار داشت: «این شیوه افراد محکوم است که وقتی از طریق قانونی راه به جایی نمی‌­برند، طریق اهانت و طرح ادعاهای واهی را در پیش می‌گیرند».

وی سپس ابراز امیدواری کرد که «با ادامه یافتن تحقیقات، امکان برخورد با ریشه‌‌های فساد این پرونده فراهم شود تا معلوم شود که بابک زنجانی چه کسی بوده و چه کسانی پشتیبان او بوده و او را پر و بال دادند».

بابک زنجانی که خود را بسیجی اقتصادی می‌نامید در دولت محمود احمدی‌نژاد با هدف دور زدن تحریم‌ها صادرات بخشی از نفت ایران را بر عهده گرفت، اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وزارت نفت اعلام کرد که او بالغ بر دو میلیارد یورو از درآمدهای نفتی را به خزانه دولت بازنگردانده است.

آقای زنجانی متعاقب این اتهامات دی ماه سال ۱۳۹۲ بازداشت شد و از آن زمان در زندان به سر می‌برد. وی به اعدام محکوم شده است و اکنون دیوان عالی کشور به اعتراض او رسیدگی می‌کند.

این متهم اقتصادی هفته گذشته از زندان به بیمارستان منتقل و به دلیل مشکلات گوارشی تحت عمل جراحی قرار گرفت. وی سپس به زندان بازگردانده شد.

XS
SM
MD
LG