لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

نماینده مجلس امضای خود پای شکایت از مطهری را جعلی خواند


علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضای خود را از برگه شکایت از علی مطهری، نایب رئیس مجلس، پس گرفتند و یکی از نمایندگان نیز امضایی را که به اسم او پای این شکایت‌نامه ثبت شده جعلی خواند.

روزنامه آفتاب یزد، چاپ تهران، روز پنج‌شنبه، ۱۱ شهریور، به نقل از عبدالله رضیان، نماینده قائم‌شهر، نوشت که امضای او پای شکایت‌نامه از علی مطهری که به خاطر مواضع او در رابطه با اعدام‌های سال ۱۳۶۷ تهیه شده، «جعلی» است.

تهیه‌کنندگان این شکایت‌نامه که در شمار اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی هستند، خواستار برخورد هیئت نظارت بر نمایندگان با آقای مطهری و سلب صلاحیت از او برای در اختیار داشتن سمت نایب رئیسی مجلس شده‌اند.

اما نماینده قائمشهر که امضای او پای این شکایت‌نامه دیده می‌شود می‌گوید که اساسا این نامه را ندیده و او با علی مطهری رفاقت دارد. آقای رضیان سپس تاکید کرده که این ماجرا را پی‌گیری قانونی می‌کند.

علی مطهری به دنبال انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی، با کمیته سه نفره اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۱۳۶۷ در نامه‌ای خطاب به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری کنونی ایران و یکی از اعضای کمیته یادشده، خواستار پاسخ‌گویی او در رابطه با آن اعدام‌ها شد.

این رخداد اما واکنش شدید طیف‌هایی از اصول‌گرایان را به دنبال داشت، از جمله شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در روزهای گذشته شکایت‌نامه‌ای را علیه او تهیه کردند. این شکایت‌نامه ظاهرا در ابتدا ۲۰ امضا داشت، اما سپس تهیه‌کنندگان آن اعلام کردند که به ۳۵ امضا رسیده است.

در این حال شماری از امضاکنندگان نامه با تهیه نامه‌ای دیگر خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که اساسا قصد طرح شکایت از آقای مطهری را نداشته‌اند.

علیرضا رحیمی از جمله این نمایندگان است که روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اظهار داشت: «شش نماینده مجلس در نامه‌ای اعلام کردند که به اشتباه شکایت از علی مطهری را امضا کردند و تصورشان این بوده که نامه‌ای را درباره مخالفت اظهارات علی مطهری امضا کرده‌اند. آنان بیان کردند ما به عنوان نامه آن را امضا کرده‌ایم و قصد شکایت نداشتیم، از این رو شکایت خود را پس گرفتند و در نامه‌ای مکتوب خطاب به علی لاریجانی اعلام کردند که شکایتی از علی مطهری ندارند.»

آقای رحیمی در نهایت عنوان کرد که امضاهای این نامه در حال افزایش است و احتمالاً افراد بیشتری شکایت خود را پس می‌گیرند.

پیش از این مصطفی پورمحمدی در واکنش به نامه علی مطهری گفته بود که به اعدام‌های سال ۶۷ افتخار می‌کند و آن را حکم خدا می‌داند. آقای پورمحمدی همچنین به آقای مطهری هشدار داد که او با این موضع‌گیری‌ها «در زمین دشمن» بازی می‌کند.

علی مطهری اما با پافشاری بر مواضع خود عنوان کرد که «مسئولان به جای شعار دادن توضیحات لازم را ارائه دهند».

قربانیان اعدام‌های سال ۱۳۶۷ هزاران نفر از زندانیان مجاهد خلق و گروه‌های مارکسیستی بودند که قبلا در دادگاه به حبس محکوم شده بودند. شمار دقیق آنان هنوز مشخص نیست. آیت‌الله منتظری که از مخالفان این اعدام‌ها بود در خاطرات خود، شمار اعدام‌ها را ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ نفر برآورد کرده است.

XS
SM
MD
LG