لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

مطهری: آزادی بیان در دولت روحانی محدودتر شده است


علی مطهری، نماینده مجلس ایران یکی از سخنرانان کنگره حزب مردم‌سالاری بود
علی مطهری، نماینده مجلس ایران یکی از سخنرانان کنگره حزب مردم‌سالاری بود

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، می‌گوید که «فضای آزادی بیان» در دولت حسن روحانی نسبت به دولت سابق محدودتر و «خودسانسوری» رسانه‌ها بیشتر شده است.

وی دلیل بیشتر شدن این «خودسانسوری» را ترس رسانه‌ها از توقیف و لغو امتیاز و همچنین «افزایش فشار» به دولت حسن روحانی نسبت به دولت قبل، دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم آقای مطهری، روز پنج شنبه، ۹ دی، در کنگره حزب مردم‌سالاری گفت: «فضای آزادی ‌بیان در دولت جدید کمتر شده، چون دولتی که گرایش اصلاح‌طلبی دارد سر کار بیاید از آن طرف فشار بیشتری وارد می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «خودسانسوری در رسانه‌های ما نسبت به دولت قبل خیلی بیشتر شده و این به خاطر توقیف و لغو امتیازهاست.»

۳۴ درصد از روزنامه‌نگاران ایرانی که در پاسخ به پژوهشی تازه از سوی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا شرکت کرده‌اند، مهم‌ترین چالش خود را «فقدان آزادی در تحریریه، سانسور، و خودسانسوری» و «ترس از انتشار خبر» نامیده‌اند.

آقای مطهری در ادامه سخنان خود با اشاره به وظایف هیات نظارت بر مطبوعات افزود: «تکلیف این هیئت باید مشخص شود... نمایندگانی از حوزه علمیه، قوه مقننه، وزیر ارشاد و نماینده مدیران مسئول در آن حضور دارند که تصمیم کار‌شناسی می‌گیرند، اما از آن طرف دادستانی خودش اعلام جرم می‌کند، پس فلسفه این هیئت چیست؟»

وی تصریح کرد: «بنابراین یا باید هیئت نظارت بر مطبوعات را تعطیل کنیم و وظایف آن را به دادستانی واگذار کنیم و یا نباید بدون مجوز این هیئت هیچ روزنامه‌ای تعطیل شود. بنابراین ما دائم در این باره تذکر داده‌ایم، اما هنوز این مشکل باقی است.»

قوه قضائیه در سال‌های گذشته بار‌ها به صورت مستقیم و بدون تصمیم‌گیری هیات نظارت بر مطبوعات، اقدام به توقیف تعدادی از نشریات کرده است.

در آخرین مورد، روزنامه «مردم امروز» به مدیرمسئولی احمد ستاری و سردبیری محمد قوچانی، روز شنبه ۲۷ دی‌ ماه با دستور بازپرس شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.

پیش از توقیف این روزنامه، روز سه‌شنبه، دوم دی‌ماه، روزنامه روزان با دستور دادستانی تهران توقیف شده بود.

در پی توقیف این روزنامه، یغما فخشامی، خبرنگار سیاسی این روزنامه، نیز روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، بازداشت و روانه زندان اوین شد.

تصمیمات به‌جامانده از دوران جنگ درباره آزادی بیان

آقای مطهری در ادامه سخنان خود گفت: «مسئله‌ای که از اول انقلاب شهید مطهری درباره آن اظهارنظر کردند، این بود که حتی احزاب غیراسلامی مشروط به اینکه با تابلوی خود و نه تابلوی اسلام فعالیت کنند حق فعالیت دارند و حتی امام [آیت‌الله خمینی] فرمودند کمونیست‌ها هم در جمهوری اسلامی ایران حق فعالیت و آزادی‌ بیان دارند، اما شما این را با وضع امروزمان مقایسه کنید.»

وی با بیان اینکه ما نباید تصمیمات دوره جنگ ایران و عراق را در بحث آزادی بیان به امروز هم سرایت دهیم، افزود: «ما به صرف انتقاد افرادی را بازداشت و زندانی می‌کنیم، در حالی که این امر با سیره پیامبر و ائمه ما سازگار نیست.»

آقای مطهری پیش از این بار‌ها از «سختگیری و خشونت» در برخورد با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ انتقاد و تاکید کرده است که افراد به صرف انتقاد و اظهار نظر نباید زندانی شوند.

«شاید تصمیم نظام اشتباه باشد؛ نباید حرف زد؟»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای مطهری همچنین گفت: «ما به غربی‌ها انتقاد می‌کنیم که فضای نقد را درباره هولوکاست بسته‌اید و می‌گویید که باید یک تحلیل و نگاه باشد ولی همین کار را درباره حوادث ۸۸ می‌کنیم و می‌گوییم فقط باید یک تحلیل باشد و همه یک نظر داشته باشند.»

وی اضافه کرد: «اتفاقی که در مجلس هم افتاد همین طور بود. می‌گویند شما چیز دیگری می‌گویید و این تصمیم نظام است. این دیگر چه حرفی است؟ ممکن است تصمیم نظام اشتباه باشد. نباید حرف زد؟»

علی مطهری، پیش از این بار‌ها خواستار رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، شده است.

هجوم بردن برخی از نمایندگان مجلس به علی مطهری و درگیری فیزیکی پس از درخواست او برای رفع حصر در نطق میان‌دستور، در جلسه روز یک‌شنبه ۲۱ دی، باعث تعطیلی موقت جلسه علنی مجلس شد.

کواکبیان: آنها که اجازه تحقیق از رحیمی را ندادند، حالا او را اصلاح‌طلب می‌نامند

مصطفی کوابیان، دبیر کل حزب مردمسالاری نیز در کنگره این حزب گفت: «آن‌ها که مقابل جمله رحیمی که گفت به نام خدا و به نام احمدی‌نژاد، سکوت کردند حالا امروز می‌گویند که اساسا گویا رحیمی اصلاح‌طلب بوده است.»

وی اضافه کرد: «همین‌ها در مجلس اجازه مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص از معاون اول را ندادند و طرح تحقیق و تفحص حساب ذخیره ارزی و بانک مرکزی را عقیم گذاشتند.»

محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری پیشین، سال ۹۱ در ابتدای یک سخنرانی گفته بود: «به نام خدا و به نام مقام معظم رهبری و به نام رییس جمهور»

وی پس از اعتراض‌ها به سخنانش با انتشار بیانیه‌ای عذرخواهی کرد و بیان این سخنان را «اشتباه لفظی و سهوی»، به دلیل فشردگی برنامه‌ها دانست.

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران از جمله علیرضا زاکانی و محمد دهقان در روزهای گذشته ضمن تکذیب اصول‌گرا بودن آقای رحیمی، مدعی شده‌اند که محکومیت وی، به دلیل شکایت اصول‌گرایان بوده‌است.

XS
SM
MD
LG