لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

یک مقام دولت: زنان تبعه کشورهای دیگر در ایران اجازه کار ندارند


یک مقام دولت ایران اعلام کرد که اشتغال بانوان اتباع خارجی به عنوان مستخدم در منازل شهروندان ایرانی غیرقانونی است و مجازات نقدی و زندان را به همراه خواهد داشت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز دوشنبه، اول دی، اظهارات علی اقبالی، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار ایران را منتشر کرده است که تاکید می‌کند زنان اتباع خارجی در ایران اجازه کار ندارند.

وی اظهار داشت: «به زنان اتباع خارجی فیلیپینی و یا کشورهای دیگر اجازه کار داده نشده است و اگر در منازل مسکونی زنان دیگر کشور‌ها به عنوان خدمه به کار گرفته شوند، طبق قانون با متخلفین برخورد خواهد شد و به مقام قضایی معرفی می‌شوند.»

وی توضیحی در خصوص وضعیت اجازه اشتغال مردان خارجی در منازل مسکونی ایرانیان نداد.

آخرین آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حضور اتباع خارجی در بازار کار ایران که آذر سال گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر خارجی در ایران مشغول به کار هستند که ۸۶ درصد آنها را مهاجران افغان تشکیل می‌دهند.

در این میان مهاجران کشورهای دیگر مانند فیلیپین سهم بسیار اندکی از بازار کار ایران پیدا می‌کنند به‌طوری که وزارت کار ایران عنوان کرده است که به جز مهاجران افغانستان، عراق، پاکستان و ترکیه، مهاجران دیگر کشورها در ایران در مجموع کمتر از ۲۵ هزار موقعیت شغلی پیدا کرده‌اند.

دولت ایران در عین حال دست به اخراج گسترده مهاجران خارجی غیرمجاز از کشور زده است که در این مورد نیز مهاجران افغانستان بیشترین سهم را داشته‌اند و به جز این، مجازات‌های سنگینی نیز برای کارفرمایان اتباع خارجی غیرمجاز تعیین کرده است.

به گفته علی اقبالی، «مجازات‌های به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در هر روز پنج برابر حداقل مزد و در صورت تکرار ۱۰ برار حداقل مزد است» و در نهایت این مجازات می‌تواند تبدیل به زندان از ۹۱ تا۱۸۰ روز بشود.

دولت ایران به تازگی نیز در بخشنامه‌ای اشتغال اتباع خارجی در دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی ایران را ممنوع اعلام کرده که این ممنوعیت البته شامل اتباع خارجی مجاز است.

XS
SM
MD
LG