لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

تجمع خانواده‌های محکومان مواد مخدر در اعتراض به حکم اعدام


شماری از خانواده‌های متهمان جرایم مواد مخدر که به اعدام محکوم شده‌اند روز شنبه هفتم اسفند با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی ایران خواهان لغو حکم اعدام بستگان خود شدند.

این تجمع به دنبال اقدام کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران در تصویب طرحی انجام گرفته است که در صورت اجرای آن شمار اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر می‌تواند به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اظهارات یکی از خانواده‌هایی را که در تجمع مقابل مجلس حضور یافته بودند بازتاب داده است که خواستار اقدام سریع‌تر مجلس در رابطه با این طرح است.

این خانواده گفته است: «ما خواهان تصویب هر چه سریع‌تر طرح مجلس در مورد جایگزینی مجازات اعدام برای محکومان جرایم مربوط به مواد مخدر هستیم تا مجازات افرادی که در زندان هستند، کاهش یابد.»

مجلس ایران آذر ماه امسال یک فوریت طرحی را تصویب کرد که در صورت تصمیم نهایی، مجازات جایگزین اعدام برای مجرمان مواد مخدر تعیین می‌شود. در آخرین روزهای بهمن ماه نیز کلیات این طرح به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسید.

به گفته جلیل رحیمی جهان‌آبادی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، مطابق این طرح برای حاملان مواد مخدر دیگر مجازات اعدام در نظر گرفته نخواهد شد، بلکه این مجازات تنها محدود به آن دسته از قاچاقچیان مواد مخدر می‌شود که در مقیاس کلان مواد مخدر جابه‌جا می‌کنند و دست به اقدامات مسلحانه می‌زنند.

ایران پس از کشور چین بالاترین آمار اعدام را در جهان دارد که بیشتر آن مربوط به جرایم مواد مخدر است. مناقشه‌ پیرامون حذف احتمالی مجازات اعدام در رابطه با جرایم مواد مخدر به‌ویژه در ماه‌های اخیر به شدت بالا گرفته است.

برخی مقامات قضایی ایران اذعان داشته‌اند که این مجازات بازدارنده نبوده که همین استدلال زمینه‌ساز اقدامات اخیر مجلس در این باره شده است. با این حال دادستان کل کشور تأکید کرده که مجازات اعدام از قانون مواد مخدر حذف نخواهد شد، بلکه امکان دارد محدود شود.

سازمان ملل متحد از منتقدان اعدام‌ها در ایران است و در فروردین امسال هم زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از ایران خواسته بود تا زمان تصمیم‌گیری مجلس در خصوص قوانین مربوط به مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، از اعدام این محکومان خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG