لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

افخم: تهران خواستار دسترسی کنسولی به زندانیان ایرانی در آمریکاست


تهران اعلام کرد که خواستار دسترسی کنسولی به ۱۹ شهروند ایرانی است که به اتهام نقض تحریم‌ها آمریکا علیه ایران در ایالات متحده زندانی شده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه چهارم شهریور، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده که تاکید می‌کند تهران نگران وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکاست.

بر اساس این گزارش مرضیه افخم در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرده است که ۱۹ ایرانی «به خاطر مسائل مرتبط با تحریم و با ادعای نقض تحریم‌های آمریکا» در زندان‌های ایالات متحده به سر می‌برند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که برخی از این اتباع ایرانی، «حتی پس از دوره محکومیت هنوز تحت نظرند و از آزادی کامل برخوردار نیستند».

پیش از این حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران عنوان کرده بود که ۱۶ ایرانی به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ایالات متحده زندانی شده‌اند.

آقای قشقاوی در عین حال تأکید کرده بود که اگرچه ایران به دنبال آزادی این شهروندان است، اما بحث مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی واقعیت ندارد. موضوعی که ناظر به وضعیت جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن پست در ایران بود.

آقای رضاییان که از ۱۳ ماه قبل در تهران بازداشت شده متهم به جاسوسی است و اکنون در انتظار رأی دادگاه انقلاب تهران به‌سرمی‌برد. این مدت گزارش‌هایی نیز درباره مبادله احتمالی وی با زندانیان ایرانی در آمریکا منتشر شده که دولت ایالات متحده آنها را تکذیب کرده است.

اما در نشست خبری روز چهارشنبه، سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین عنوان کرد که تهران به دنبال دفاع از حقوق زندانیان ایرانی در آمریکاست.

مرضیه افخم در این باره گفت: «هیچ یک از نهادهای حقوق بشری از جمله گزارشگران سازمان ملل هیچ اظهارنظری درباره پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی نداشته‌اند. ما به دنبال دسترسی کنسولی به این افراد هستیم و همواره دفاع از حقوق زندانیان را مطالبه کرده‌ایم.»

دادگاه‌های آمریکا تاکنون پرونده‌های متعددی را در رابطه با نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران بررسی کرده‌اند که برخی از آنها به حکم زندان انجامیده است. از جمله این احکام ۵۱ ماه زندان برای داود بنی‌عامری، شهروند ایرانی ساکن کالیفرنیا است که به صادرات غیرقانونی قطعات موشک به ایران اعتراف کرده بود.

در پرونده‌های مرتبط با نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، البته نام برخی اتباع غیرایرانی هم به چشم می‌خورد که از جمله آنها پرونده کریستوفر نپین، تاجر بریتانیایی است که بریتانیا وی را به آمریکا مسترد کرد.

XS
SM
MD
LG