لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

واکنش حسن روحانی به گزارش درباره گورخواب‌ها: برایم بسیار دردناک بود


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در واکنش به نامه انتقادی اصغر فرهادی، فیلمساز سرشناس، درباره خانواده‌هایی که از شدت فقر در ایران شب‌ها برای خواب به قبر پناه می‌برند، این مسئله را «بسیار دردناک» خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای روحانی روز چهارشنبه، هشتم دی‌ماه، اظهار داشت: «من دیروز از یکی از هنرمندان نامه‌ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر کارتن‌خواب می‌شوند یا زیر پل‌ها می‌خوابند اما قبرخواب را کمتر شنیده بودیم...»

این مقام جمهوری اسلامی در ادامه گفت: «چه کسی می‌تواند در جامعه بزرگی مثل ایران به این عظمت، دین فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببیند عده‌ای از همنوعانش آسیب اجتماعی دیدند و به خاطر بی‌پناهی به قبر پناه برده‌اند. قبلا زنده به گور می‌گفتند، اما الان طرف برای این که سرما را تحمل کند خودش را در گور می‌کند.. این مساله برای دولت و مردم قابل تحمل نیست.»

روز سه‌شنبه روزنامه شهروند چاپ تهران گزارشی از زندگی حدود ۵۰ زن و مرد و کودک منتشر کرد که شب‌ها در قبرهای گورستان نصیرآباد در حوالی شهرستان شهریار می‌خوابند.

این گزارش بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و اصغر فرهادی نیز در نامه‌ای به حسن روحانی با اشاره به آن ضمن ابراز شرمندگی تاکید کرد که همه کسانی که در این سی و چند سال مسئولیتی در ایران داشته‌اند باید در «این شرمساری» سهیم باشند.

آقای فرهادی همچنین در نامه خود به رئیس جمهور و سایر مقام‌های ایران پیشنهاد کرد که «بی‌همراه و نا‌شناس به میان مردم بروند» تا «صورت‌های سرخ از سیلی آبرومندان بی‌بضاعت» را ببینند.

حسن روحانی اما در واکنش به این گزارش و بازتاب آن در سخنرانی روز چهارشنبه خود اشاره کرد که راه‌ حل این مسئله یکپارچگی ملت و دولت، مبارزه با فساد و پرهیز از مسائل جناحی و اختلافات است.

وی اظهار داشت: «برای حل مشکلات همه باید دست به دست هم بدهیم. دولت و ملت و همه مسئول هستیم و در برابر فساد همه ما مسئولیم. بزرگ‌ترین قدرت برای مقابله با فساد نظارت عمومی است.»

این اظهارات در حالی‌ است که روزنامه قانون نوشته است پس از انتشار گزارش مربوط به گورخواب‌های شهر نصیر‌آباد شهرستان شهریار در روزنامه شهروند، ماموران با «ضرب و شتم، کارتن‌خواب‌ها را از گورستان بیرون کردند».

انتقاد از نهادهای نظارتی در رابطه با پرونده بابک زنجانی

حسن روحانی همچنین در سخنان روز چهارشنبه خود غیرمستقیم به پرونده بابک زنجانی نیز پرداخت و از نهادهای نظارتی ایران در رابطه با این موضوع انتقاد کرد.

او همچنین فاش ساخت که از آغاز این پرونده پیشنهاد داده است وزارت اطلاعات به جای قوه قضاییه آن را دست بگیرد «تا اطلاعات شفاف و پرونده پخته شود و بعد در اختیار دستگاه قضائی قرار بگیرد، اما این مسئله عملی نشد».

رئیس دولت ایران اظهار داشت: «چرا با وجود این همه دستگاه نظارتی باز هم شاهد تخلفات بزرگ هستیم؟ چگونه می‌شود که یک تخلف عظیم و بزرگ حدود سه میلیارد دلاری در کشور ایران در دولت قبل اتفاق بیفتد؟ این همه دستگاه‌های نظارتی بودند، اما کدام یک نظارت‌شان قوی نبوده است؟ یا قوانین ما اشکال دارد یا افرادی که مسئولیت نظارت دارند مشکل دارند.»

وی افزود: «مگر یک نفر خودش به تنهایی می‌تواند سه میلیارد دلار به جیب بزند؟ به کجا وصل بوده است؟ چه کسانی به او کمک کرده‌اند و شریک‌هایش چه کسانی بوده‌اند؟ چگونه نفت، اموال و صد‌ها میلیون دلار پول در اختیار او قرار گرفته است؟»

بابک زنجانی که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و اوج تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای، با هدف «دور زدن تحریم‌ها» فروش نفت ایران را برعهده داشت، متهم است که حدود دو و نیم میلیارد یورو پول فروش نفت را به دولت بازنگردانده است. وی در دادگاه به اعدام محکوم شده و حکمش به تایید دیوان عالی کشور نیز رسیده است.

آقای روحانی اما به جای اعدام بابک زنجانی بر بازگرداندن پول حاصل از فروش نفت تاکید دارد.

وی می‌گوید: «من راجع به دستگاه قضائی و حکم آن فرد بحثی ندارم، چون این مربوط به دستگاه قضائی است و قاضی بررسی کرده و به یک حکمی رسیده است. اما سوال مردم همچنان باقی است. حالا اگر یک فردی اعدام شود، ثم ماذا؟ (که چی) پول چه شد؟ پولی که در اختیار این آقا بود کجا رفت؟ چه کسانی موثر بودند و نقش داشتند؟»

بابک زنجانی به دنبال اعتراض مقامات دولت حسن روحانی در دی‌‌ماه ۱۳۹۲ بازداشت شد.

XS
SM
MD
LG