لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

روحانی: اعتدال یعنی نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه بدبین باشید


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز پنج‌شنبه در انتقاد از تفکراتی که وی آن را «افراطی» نامید گفت که «اعتدال به ما می‌گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید».

اظهارات این مقام ایرانی روز پنج‌شنبه، ۱۹ فروردین، در مراسمی با عنوان «رونمایی از ۱۲ دستاورد هسته‌ای» بیان شد. در این مراسم، از مذاکره و دیپلماسی به عنوان «قدرت نرم» و راهکاری یاد شد که تفکر اعتدالی آن را پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای روحانی اظهار داشت: «اعتدال به ما می‌گوید این چنین نیست که همه مسائل صرفاً با مذاکره حل شود، اما این چنین هم نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیچ‌ یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم.»

گزارش رضا جمالی از سخنان حسن روحانی درباره توافق هسته‌ای
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:54 0:00
لینک مستقیم

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از دیدگاهی که معتقد به مذاکره با آمریکا درباره مسائلی علاوه بر مسئله هسته‌ای است، انتقاد کرده و گفته بود که «مذاکره با آمریکا نه تنها هیچ نفعی ندارد، بلکه ضررهای بی‌شماری دارد».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بارها با ابراز بدبینی نسبت به سیاست‌های آمریکا گفته است که نباید به آمریکا اعتماد کرد.

با این حال حسن روحانی با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای که گفته بود «دنیای امروز هم دنیای مذاکره است و هم دنیای موشک»، عنوان کرده که «باید از همه ابزار و وسایل به درستی استفاده کرد».

آقای روحانی در ادامه گفت: «فکر افراطی [می‌گوید] هیچ‌گاه نباید با آ‍ژانس بین‌الملل اتمی و سازمان ملل متحد همکاری کرد؛ حتی فکر افراطی به ما می‌گوید به هیچ‌ کس اعتماد نکنید؛ فکر افراطی به ما می‌گوید به همسایگان، دوستان هم اعتماد نکنید. اما اندیشه اعتدالی به ما می‌گوید هم باید با دنیا حرف بزنیم و هم باید برای خودکفایی تلاش کنیم، هم به فناوری خودمان تکیه کنیم و هم برای پیشرفت فناوری با دنیا تعامل کنیم.»

وی سپس بار دیگر رویکرد دولت خود در مذاکرات هسته‌ای را «برد-برد» نامیده و تاکید کرد که این تفکر «پایه‌های موفقیت» ایران در مذاکرات بوده، چرا که اگر ایران در مذاکرات به فکر برد‌ـ‌باخت بود نه تنها در سال ۹۴، بلکه ۹۰ سال دیگر هم به موفقیت نمی‌رسید.

مقامات دولت ایران در شرایطی از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به عنوان موفقیت نام می‌برند که طیف‌هایی از اصول‌گرایان به شدت با آن مخالفند و عده‌ای از آنها تا آنجا پیش رفته‌اند که توافق موسوم به برجام را بیانگر هیچ نوع پیروزی برای حکومت نمی‌دانند.

از جمله روزنامه کیهان که مدیرمسئول آن را رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌کند روز چهارشنبه حتی مدعی شد که مذاکرات و توافق هسته‌ای باعث کاهش قیمت جهانی نفت و در نهایت ضرر دیدن ایران شده و اگر این مذاکرات نبود، الان هر بشکه نفت به قیمت ۱۲۰ دلار فروش می‌رفت.

با این حال منتقدان برجام در هیچ جا اشاره نمی‌کنند که مذاکرات اتمی و توافق منتج از آن با چراغ سبز رهبر جمهوری اسلامی انجام شد و به نتیجه رسید.

این نکته‌ای است که حسن روحانی روز پنج‌شنبه بر آن انگشت گذاشت و خاطرنشان کرد که این مذاکرات با «راهنمایی و تدبیر» آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز پیش از این بارها گفته است که از مذاکره‌کنندگان حمایت می‌کند. اگرچه وی به تازگی گفت که مذاکره‌کنندگان از برخی حطوط قرمز عبور کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG