لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

رییس جمهوری ایران: نرخ تورم به ۱۷ درصد کاهش یافته است


سخنرانی حسن روحانی در بیرجند
سخنرانی حسن روحانی در بیرجند

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، گفت دولت او در طول ۱۶ ماهی که از عمر آن می‌گذارد توانسته است نرخ تورم را از بالای ۴۰ درصد به ۱۷ درصد برساند.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، سوم دی ماه، اظهارات آقای روحانی در اجتماع مردم بیرجند را منتشر کرده است که گفته «رونق و شکوفایی اقتصادی» کشور آغاز شده است.

به گفته او، زمانی که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد «تورم بالای ۴۰ درصد بود» که اکنون «با تدابیر اندیشیده شده و اقدامات انجام شده، توانسته‌ایم تورم را به ۱۷ درصد برسانیم».

آقای روحانی حدود دو هفته پیش به هنگام تقدیم دومین لایحه بودجه دولت خود به مجلس شورای اسلامی گفته بود که دولت تلاش می‌کند تا پایان سال جاری نرخ تورم را به زیر ۲۰ درصد برساند.

وی اوایل شهریور ماه نیز تاکید کرده بود که تورم «مهار شده» و به ۲۳ و ۲ دهم درصد رسیده است در حالی که پیش‌بینی دولت این بود که تا پایان سال جاری، نرخ تورم ۱۲ ماهه به ۲۵ درصد برسد.

حسن روحانی همچنین در ادامه سخنان خود به رشد اقتصادی کشور پرداخت و آن را چهار درصد برای شش ماه نخست سال جاری عنوان کرد.

او در این زمینه گفت: «ما مجموعا در شش ماه ابتدای سال دارای رشد اقتصادی چهار درصد بودیم این در حالی است که رشد اقتصادی ما در سال ۹۱ منفی ۶.۸ درصد و در سال ۹۲ کمتر از منفی دو درصد بوده است».

به گفته رییس جمهوری ایران، «وقتی کشوری شش ماه را با رشد اقتصادی سپری می‌کند به معنای آغاز رونق اقتصادی است که ما نیز آن را محقق کردیم».

آخرین گزارش بانک مرکزی ایران از تولید ناخالص داخلی کشور روز دوم دی منتشر شد که نشان می‌دهد در شش ماه نخست امسال به ۱۰۲۲۸۰۸ میلیارد ریال رسیده که به گفته این بانک، نسبت به شش ماهه نخست پارسال چهار درصد رشد داشته است.

اوایل شهریور ماه وزیر اقتصاد ایران عنوان کرد که رشد اقتصادی کشور پس از دو سال سرانجام مثبت شده است، اما رقم دقیق آن را اعلام نکرد.

همان زمان محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران گفت که رشد اقتصادی حدود نیم درصد بوده است.

XS
SM
MD
LG