لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

«خودروی مرگ» همچنان تولید می‌شود


تنها در سال ۹۲، دو هزار و ۴۵۴ نفر در ایران به دلیل وقوع تصادف با خودرو پراید جان خود را از دست دادند
تنها در سال ۹۲، دو هزار و ۴۵۴ نفر در ایران به دلیل وقوع تصادف با خودرو پراید جان خود را از دست دادند

شرکت سایپا اعلام کرده هیچ برنامه‌ای برای توقف تولید خودرو تاریخ گذشته پراید که در ایران به تابوت مرگ شهرت یافته ندارد و تا وقتی تقاضا باشد این خودرو را تولید خواهد کرد.

در اواخر سال ۱۳۹۵ اعلام شد خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ تا دی‌ ماه سال ۱۳۹۷ می‌توانند تولید شوند و پس از آن در صورت تغییر پلت‌فرم و رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد، ادامه تولید آنها می‌تواند ادامه یابد. اما در اظهارنظری جدید مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا شرط توقف خط تولید پراید را منوط به زمانی دانسته که دیگر تقاضایی از سوی مشتریان برای خرید این خودرو وجود نداشته باشد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته است: «تا زمانی که تقاضا برای خرید این خودرو وجود دارد، این خودرو از رده خارج نخواهد شد. سازمان استاندارد ورود و خروج خودرو از خط تولید را اعلام نمی‌کند، بلکه استانداردهای آن را تعیین می‌کند. بحث از رده خارج شدن پراید وجود ندارد و تا زمانی که تقاضا وجود دارد و می‌توان تأییدیه استاندارد را گرفت، پراید تولید می‌شود و نمی‌توان به تقاضای بازار پاسخ نداد.»

در اواخر سال ۱۳۹۵ نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران در مورد ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵ گفته بود استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته و در ستاد سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود در مورد چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آمده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که طبق قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از زمان تولید آنها می‌گذرد، خط تولیدشان متوقف شود، بنابراین چرا در مورد خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ اقدام جدی‌ای صورت نمی‌گیرد گفته است: « در هر کشوری بین سازمان‌های مختلف یک فرآیند زنجیره‌ای حاکم است. در ایران نیز باید بدانیم که همه چیز بر عهده سازمان ملی استاندارد نیست و خودرو نیز از این مقوله مستثنی نخواهد بود. موضوع توقف خط تولید خودروهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد، ربطی به ما ندارد.»

وحید مرندی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در مورد افزایش استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد گفته است: «تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته تا استانداردها از نظر تعداد و کیفیت افزایش یابد. بنابراین بیش از نیمی از ۸۳ مورد استاندارد مدنظر از سال ۱۳۹۵ کلید خورده و ۱۱ مورد آن از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶ و ۲۲ مورد آن از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود.»

محسن صالحی‌نیا معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرده است: «تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نخواهد شد و بر اساس رعایت استانداردهایی که توسط شورای عالی استاندارد و نیز سازمان ملی استاندارد ایران تدوین می‌شود بخش‌های مختلف مکلف به رعایت استانداردها هستند.»

به گزارش ایسنا، خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ نه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ متوقف نشد بلکه با تصمیم اتخاذ شده مبنی بر رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد، تصمیم بر این شد که تا دی‌ ماه سال ۱۳۹۷ کلیه خودروها به حیات خود ادامه ‌دهند، ‌ حتی آن‌ مدل خودروهایی که بیش از ۱۰ سال از تولید آنها می‌گذرد و باید سال‌ها قبل پرونده تولیدشان بسته می‌شد.

به نظر می‌رسد با سخنان جدید مدیر عامل سایپا و حمایت همه‌جانبه وزارت صنعت معدن و تجارت از این شرکت،حتی پس از سال ۹۷ هم تولید پراید ادامه یابد و به احتمال زیاد شرکت سایپا سعی می‌کند در ظاهر هم شده ۸۳ استاندارد جدید را در تولید محصولات تاریخ گذشته خود مانند پراید رعایت کند.

از طرفی شرکت سایپا به جای عرضه محصول جدید برای جایگزین شدن با خودروی تاریخ‌گذشته پراید، قصد دارد با تغییرات اندکی این محصول را با اسم جدید به عنوان جایگزین پراید معرفی کند. این در حالی است که شش سال پس از خروج پیکان از چرخه تولید (در سال ۱۳۸۴) قرار بود تولید پراید به‌طور کامل متوقف شود.

مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته است: «محصولات گروه ایکس ۲۰۰ (ساینا، اس پی ۱۰۰ و اس پی زیرو) به عنوان جایگزین خودرو پراید در نظر گرفته شده‌اند که با پراید ۲۰ درصد تفاوت قیمت دارند.»

این شرکت در سال ۱۳۸۹ هم در طرح ایکس ۱۰۰ سعی کرد با تغییرات اندکی بر روی خودرو پراید این محصول را به عنوان یک خودرو جدید در بازار معرفی کند اما در نهایت بازار خودرو این محصولات را با نام پراید می‌شناسند. این شرکت در طرح دیگری با تغییراتی در پلت فرم خودرو پراید و استفاده از برخی قطعات کیا ریو، خودرویی با نام تیبا را طراحی کرد که از نظر ایمنی و کیفیت همچنان در کنار خودرو پراید یکی از «بدترین» محصولات صنعت خودروی ایران در ارزیابی‌های وزارت صنعت معدن و تجارت هستند.

مهدی جمالی مدیر عامل سایپا گفته است: «ما تلاش می‌کنیم پراید را ارتقا دهیم».

در حالی مدیران سایپا سعی در حفط پراید در خط تولید با تغییرات اندک دارند که به‌نظر بسیاری از کارشناسان، این خودرو دیگر بیش از این قابلیت بهینه‌سازی ندارد و سال‌ها از زمان تولید آن گذشته است.

چند سالی است با فشار لابی خودروسازان آمار دقیق کشته‌شدگان توسط هر خودرو منتشر نمی‌شود. اما سازمان پرشکی قانونی در آخرین آمار ارائه‌شده خود پراید را «رکورد دار» وسایل نقلیه در مرگ ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرده بود. این سازمان در آخرین آمار خود اعلام کرده بود در سال ۹۲، دو هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند.

برخی کارشناسان معتقدند اگر خودروی پراید خودروی ایمن‌تری می‌بود و در حد متوسط سطح ایمنی اروپا قرار داشت سالانه از ۲۵۰۰ نفر کشته شده توسط پراید، دو هزار نفر کمتر کشته می‌شدند.

تکنولوژی پراید متعلق به دهه ۸۰ میلادی و برای ۳۵ سال پیش است. در آن سال‌ها هنوز طراحی خودرو دچار تحول ایمنی نشده بود و هنگام تصادف به اتاق خودرو و ستون خودرو‌ها که امروز باید در تصادف سالم بماند، آسیب جدی وارد می‌شد.

اوستا گودرزی، عضو سابق هیئت علمی دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این باره گفته است: «فن‌آوری برخی از خودروهای فعلی مانند پراید بسیار قدیمی است و به دلیل پایین بودن سطح ذاتی ایمنی باید بازنشسته شوند.»

XS
SM
MD
LG