لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

ایران: آژانس برنامه‌ای برای بازرسی از سایت‌های نظامی ما ندارد


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ برنامه‌ای برای بازرسی از سایت‌های نظامی ایران ندارد و بازدید مدیرکل این نهاد از سایت پارچین نیز تنها برای «ابهام‌زدایی» بوده است.

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۳۱ شهریور، اظهارات بهروز کمالوندی را نقل کرده است که با اشاره به بازدید اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سایت نظامی پارچین می‌گوید که این دیدار «با هدف رفع ابهامات و با رعایت اصول و خطوط قرمز» انجام شده است.

وی با تکذیب مسئله بازرسی آقای آمانو از سایت پارچین اظهار داشت: «معمولا بازرسان با امکانات و تجهیزاتی در محل حضور می‌یابند که می‌توان از آن استفاده جاسوسی کرد. [حال آن که] شخص آقای آمانو بدون هیچ گونه امکانات و وسایل و حتی بدون داشتن تلفن همراه [در سایت پارچین] حضور یافت و صرفا مشاهده‌ای عینی داشت.»

یوکیا آمانو روز یک‌شنبه سفری به ایران داشت و در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و حضور در کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای ایران در مجلس شورای اسلامی، بازدیدی نیز از سایت نظامی پارچین داشت، مکانی که آژانس احتمال داده است در دوره‌ای در آن آزمایش‌های مرتبط با تولید سلاح هسته‌ای انجام شده باشد.

همان روز سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که این بازدید صرفا «تشریفاتی» بوده است و آقای آمانو از کارگاه‌هایی دیدن کرده که قبلا درباره آنها «ادعاهای واهی» مطرح بوده، و «به‌ویژه روند تعمیر و بازسازی جاده دسترسی به سد ماملو در جوار پارچین را مشاهده کرده که در اثر بارندگی‌های اخیر نشست کرده است».

اکنون نیز بهروز کمالوندی این بازدید را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید که «با توجه به سال‌ها فضاسازی از طریق عکس‌های ماهواره‌ای از این مکان، دیدن پارچین مفید بود و حتما رفع ابهام خواهد شد».

آقای کمالوندی در نهایت به منتقدین داخلی توافق هسته‌ای ایران اطمینان داده که نه مسئله ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اماکن نظامی ایران مطرح است و نه بحث مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران.

XS
SM
MD
LG