لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

عراقچی: توافق‌ حاصل نشود، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر می‌گیرد


عباس عراقچی، عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران
عباس عراقچی، عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران
ایران هشدار داد که در صورت عدم دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا را از سر می‌گیرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه، ۲۲ خرداد، سخنان عباس عراقچی، عضو ارشد در هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، را بازتاب داد که می‌گوید دستیابی به توافق با قدرت‌های جهانی در موعد مقرر، تا پیش از ۲۹ تیر، امکان‌پذیر است، اما طرفین هنوز در برخی موارد اختلافاتی اساسی دارند.

آقای عراقچی که در کنفرانسی از سوی شورای اروپا در شهر رم حضور یافته بود، تاکید کرد که «مذاکرات هم‌اکنون در مرحله‌ بسیار حساسی قرار دارد».

به گفته او، همه طرف‌ها خواهان آن هستند که تا روز ۲۹ تیر مسئله هسته‌ای حل و فصل شود، اما هنوز میان دیدگاه‌های طرفین شکاف وجود دارد و این شکاف باید با «تلاش زیاد و درایت» از میان برده شود.

وی سپس هشدار داد که اگر مذاکرات در نهایت به بن‌بست بخورد و پیش نرود، ایران طبق توافق‌نامه ژنو غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را از سر خواهد گرفت.

توافق شش ماهه ژنو که آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد، ایران را متعهد می‌سازد که در ازای لغو برخی تحریم‌ها، فعالیت‌های اتمی خود را محدود سازد و از جمله غنی‌سازی اورانیوم را تنها در سطوح پایین انجام دهد.

از آن زمان ایران و گروه ۱+۵ چندین دور مذاکره را با هدف دستیابی به توافق جامع اتمی انجام داده‌اند که آخرین دور آن در ماه گذشته دستاورد چندانی نداشت.

از این رو ایران به مذاکرات دوجانبه با اعضای گروه ۱+۵ روی آورد که بر اساس آن دیپلمات‌های ایرانی در روزهای اخیر به مذاکره جداگانه با دیپلمات‌های آمریکایی، فرانسوی و روسی پرداختند، امری که روز یک‌شنبه این هفته نیز در تهران پی گرفته می‌شود، جایی که دیپلمات‌های ایرانی و آلمانی با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

در این میان عباس عراقچی به‌ویژه مذاکره دوجانبه با آمریکا را «مثبت» ارزیابی کرده، اما بر باقی ماندن اختلافات میان طرفین تاکید داشته است.

با این حال او ابراز امیدواری کرده است که دور بعدی مذاکره ایران و گروه ۱+۵ که هفته آینده در وین انجام می‌شود با پیشرفت همراه باشد.

وی در نهایت اظهار داشت: «ما انتظار داشتیم که نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه را در دور پیشین گفت‌وگوها آغاز کنیم، اما این اتفاق نیفتاد. امیدواریم که بتوانیم نگارش پیش‌نویس را هفته آینده آغاز کنیم، اما هنوز تردیدهایی در این باره وجود دارد.»

تنها دو روز قبل از این اظهارات، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته بود که تهران برای دستیابی به توافق هسته‌ای تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.
XS
SM
MD
LG