لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

سیروان نژاوی به اتهام محاربه اعدام شد


رسانه‌های فعال در زمینه حقوق بشر از اعدام سیروان نژاوی خبر داده‌اند. این زندانی کرد پیشتر به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، در دادگاه انقلاب شهر مهاباد به مرگ محکوم شده بود.

وبسایت هرانا و شبکه حقوق بشر کردستان روز یکشنبه، ۱۸ مرداد به نقل از برادر سیروان نژاوی گزارش دادند که حکم اعدام وی در زندان تبریز اجرا شده است.

حسین نژاوی تأکید کرده حکم اعدام برادر وی در حالی اجرا شده که مسئولین قضایی قبل از اعدام هیچ تماسی با خانواده او نگرفته‌اند و از این رو آخرین ملاقات نیز انجام نشده است.

وی همچنین گفته که جسد سیروان نژاوی در یکی از سردخانه‌های قبرستان شهر تبریز تحویل خانواده داده شده و قرار است که در بخش نلاس از توابع شهرستان سردشت تدفین شود.

سیروان نژاوی در تیر ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و دادگاه انقلاب شهر مهاباد در فروردین سال ۱۳۹۱ او را به اتهام محاربه از طریق عضویت در پژاک به اعدام محکوم کرد.

آقای نژاوی اگرچه به این حکم اعتراض کرد، اما دادگاه تجدید نظر و شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور در نهایت حکم اعدام وی را تأیید کردند.

وبسایت هرانا روز شنبه خبر داده بود که سیروان نژاوی برای اجرای حکم به سلول انفرادی زندان تبریز منتقل شده است.

اعدام سیروان نژاوی در حالی اجرا شده که فعالان حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مواردی نسبت به عادلانه بودن روند دادرسی کسانی که به اتهام عضویت در پژاک به اعدام محکوم شده‌اند، تشکیک کرده‌‌اند.

در عین حال گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران از شدت تعداد اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده است.

XS
SM
MD
LG