لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

انتقاد شمخانی از عربستان برای پخش برگه‌های تبلیغاتی ضد ایران در یمن


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اقدام عربستان سعودی در پخش برگه‌های تبلیغاتی علیه ایران در یمن را تاکتیکی مربوط به دوران «جنگ سرد» دانست و تاکید کرد که این تاکتیک «شکست‌خورده» است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در نشست خبری روز سه‌شنبه هشتم اردیبهشت علی شمخانی، خبرنگاری گفت که هواپیماهای عربستانی برگه‌های تبلیغاتی علیه ایران در مناطقی از یمن به زمین می‌ریزند که بر روی آن نوشته شده «حملات عربستان به یمن برای جلوگیری از نفوذ ایرانیان است».

آقای شمخانی در واکنش به این گزارش گفته است: «این یک تاکتیک شناخته شده است. دولت‌های غربی در دهه‌های گذشته برای ترساندن ملت‌هایشان و هر جا که تحرک آزادی خواهی صورت می‌گرفت جنگ سردی شکل می‌دادند اما امروز این حربه به شکل سهل انگارانه‌ای به کار گرفته شده است».

به گفته وی، «این برگه‌ها نمی‌تواند باعث دوری مردم یمن از ایران شود چرا که آنها به خوبی می‌دانند تنها ایران به مجروحان و مردم یمن کمک می‌کند».

این مقام دولت ایران در نهایت تاکید کرده که توزیع چنین برگه‌هایی «استفاده از یک آموزه شکست خورده و غلط غربی‌هاست که نشان از کهنسالی فکری سیاستمداران سعودی دارد».

اقدام عربستان در توزیع برگه‌هایی علیه ایران در یمن را خبرگزاری فرانسه نیز تایید کرده و نوشته که هواپیماهای عربستانی در هفته‌های اخیر این برگه‌ها را در آسمان یمن پخش کرده‌اند، امری که بازتاب دهنده روابط پرتنش تهران و ریاض است.

روابط تهران و ریاض به ویژه پس از حملات نظامی ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی به یمن بحرانی شده است تا جایی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت که «بینی سعودی‌ها در یمن به خاک مالیده می‌شود».

ایران متهم به حمایت تسلیحاتی و مالی از شورشیان حوثی است که دولت این کشور را سرنگون کرده‌اند در حالی که عربستان سعودی می‌گوید به درخواست رییس جمهوری یمن حملات نظامی به شورشیان حوثی را آغاز کرده است.

در این شرایط وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ناوهای ایرانی حامل سلاح که به سمت یمن در حال حرکت بودند، عقب‌نشینی کرده‌اند، اما علی شمخانی روز سه شنبه این خبر را تکذیب کرد.

وی اظهار داشت: «هیچ عقب‌نشینی صورت نگرفته است. به شکل طبیعی انتقال از یک مبدا به مقصد در برنامه زمان بندی مشخص صورت گرفته و هنوز بخشی از ناوهای دریایی ایران در منطقه هستند و بعد از مدتی مجددا بازگشته و مستقر می‌شوند».

ایالات متحده در روزهای اخیر یک ناو هوایپمابر و یک ناو موشک‌انداز را به آب‌های اطرف یمن اعزام کرده است.

XS
SM
MD
LG