لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

تهران به خاطر ممانعت از فرود هواپیمای ایرانی به عربستان اعتراض کرد


وزارت امور خارجه ایران در اعتراض به ممانعت جنگنده‌های سعودی از فرود هواپیمای ایرانی در فرودگاه صنعا، کاردار عربستان در تهران را احضار کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه ۱۰ اردیبهشت گزارش داد که مقامات وزارت خارجه ایران «مراتب اعتراض شدید» جمهوری اسلامی را به اطلاع این دیپلمات عربستان سعودی رسانده‌اند.

بر اساس این گزارش، رییس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه ایران در دیدار با کاردار عربستان تاکید کرده که جنگنده‌های سعودی «جان کادر پرواز ایرانی و نیروهای هلال احمر» را که برای امدادرسانی عازم صنعا بودند، به خطر انداخته‌اند، اقدامی که به گفته او، «غیرقابل قبول و به دور از معیارهای انسانی و مغایر با قوانین هوانوردی بین‌المللی» بوده است.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اقدام جنگنده‌های عربستانی در ممانعت از فرود هواپیمای ایرانی در فرودگاه صنعا، پایتخ یمن، را «غیرانسانی و کینه‌توزانه» توصیف کرده بود.

ماجرا به روز سه‌شنبه باز می‌گردد، زمانی که ارتش عربستان اعلام کرد باند فرودگاه صنعا را برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی بمباران کرده و این اقدام پس از آن انجام شد که خلبان ایرانی فرمان بازگشت را نادیده گرفت و هواپیما را به سمت فرودگاه هدایت کرد.

تهران اما تاکید دارد این هواپیما تنها حامل کمک‌های دارویی و غذایی برای مردم جنگ‌زده یمن بوده است.

روابط تهران و ریاض به‌ویژه پس از حملات نظامی عربستان سعودی و متحدان آن به شورشیان حوثی در یمن بحرانی شده است. عربستان می‌گوید که این حملات را برای جلوگیری از نفوذ ایران در یمن انجام می‌دهد.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به عادل بن احمد الجبیر به خاطر انتصاب او به عنوان وزیر خارجه عربستان سعودی تبریک گفته است.

آقای ظریف در این پیام ابراز امیدواری کرده که در دوره مسئولیت عادل بن احمد الجبیر در وزارت خارجه عربستان، روابط دو ملت و دو دولت جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی گسترش یابد.

عادل الجبیر روز چهارشنبه با فرمان ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، به سمت وزیر خارجه عربستان رسید و به دوره وزارت چهل ساله سعود الفیصل خاتمه داد.

XS
SM
MD
LG