لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

ایران از انتخاب حیدر عبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق حمایت کرد


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

جمهوری اسلامی ایران از انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق استقبال کرد و خواستار یکپارچگی گروه‌های سیاسی عراق برای مقابله با تهدیدات کنونی علیه این کشور شد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۱ مرداد اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران از روند قانونی طی شده در خصوص انتخاب نخست وزیر جدید عراق حمایت می‌کند.»

به گفته این مقام ایرانی، «مبنای انتخاب نخست وزیر توسط فراکسیون اکثریت در پارلمان ملی عراق، چارچوب‌های قانونی پیش‌بینی شده در قانون اساسی عراق است» و جمهوری اسلامی انتخاب حیدر العبادی را به او، مراجع تقلید شیعه عراق و مردم و گروه‌های سیاسی این کشور «تبریک می‌گوید».

ایران از حامیان اصلی دولت نوری المالکی، نخست وزیر پیشین عراق، محسوب می‌شد، چهره‌ای که به‌ویژه در ماه‌های اخیر به دنبال پیشروی نیروهای افراط‌گرای داعش در عراق هدف انتقادات شدید داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است.

آقای مالکی که ائتلاف او توانسته بود اکثریت پارلمان عراق را در اختیار بگیرد، تاکید کرده بود که از نامزدی برای پست نخست وزیری چشم‌پوشی نخواهد کرد.

اما با بالا گرفتن بحران در عراق، فواد معصوم، رییس جمهوری عراق، آقای حیدر عبادی را مامور تشکیل کابینه کرد، امری که اعتراض آقای مالکی را به دنبال داشت.

معاون وزارت امور خارجه ایران اواسط تیر ماه اعلام کرده بود که اگر پارلمان عراق چهره دیگری را برای نخست وزیری انتخاب کند، از او حمایت خواهد کرد.

اکنون نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ضمن اعلام حمایت از آقای حیدر عبادی می‌گوید «شرایط حساس کشور عراق» ایجاب می‌کند که گروه‌ها و ائتلاف‌های عراق به منظور حفظ منافع ملی و مقابله با تهدیدات خارجی، متحد شوند.

پیش از این نوری المالکی گفته بود که از فواد معصوم به دلیل مامور نکردن ائتلاف قانون به رهبری او برای تشکیل کابینه به دادگاه فدرال عراق شکایت خواهد کرد.

انتخاب حیدر العبادی مورد تایید و حمایت ایالات متحده آمریکا، عربستان و اتحادیه عرب نیز قرار گرفته است. آمریکا در روزهای اخیر در جهت تقویت مواضع نیروهای دولتی عراق و کردها حملاتی را علیه افراط‌گرایان داعش انجام داده است.

XS
SM
MD
LG