لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

دهقان: ایران از برقراری آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کند


حسین دهقان (راست) و سرگئی شویگو، وزیران دفاع ایران و روسیه.
حسین دهقان (راست) و سرگئی شویگو، وزیران دفاع ایران و روسیه.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در نشست سه‌جانبه با همتایان روس و سوری خود گفت که جمهوری اسلامی از آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کند اما این آتش‌بس نباید موجب تجدید قوای «تروریست‌ها» در این کشور شود.

هدف از برگزاری نشست وزیران دفاع ایران، روسیه و سوریه مبارزه با تروریسم عنوان شده است. برای حضور در این نشست، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز پنج‌شنبه، ۲۰ خرداد، و فهد جاسم الفریج، وزیر دفاع سوریه نیز یک روز قبل از آن وارد تهران شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از وزارت دفاع ایران گزارش داده که حسین دهقان در ابتدای این نشست سه‌جانبه بر حل بحران سوریه از طریق مذاکره سوری – سوری تاکید کرده است.

آقای دهقان اظهار داشت: «از گروه‌ها و جریانات داخلی سوریه درخواست می‌کنیم با عقلانیت و اتخاذ روش‌های مسالمت آمیز در مسیر خواست مردم سوریه با دولت قانونی این کشور وارد مذاکره شده و با تشریک مساعی در جهت استقرار صلح، آرامش و دفع خطر تروریسم گام بردارند».

ایران و روسیه دو متحد اصلی حکومت بشار اسد محسوب می‌شوند که تاکنون مانع از کناره‌گیری وی شده‌اند. در این حال ایران شماری از نیروهای نظامی خود را به سوریه اعزام کرده که از جبهه اسد در برابر مخالفان او و گروه‌ حکومت اسلامی یا داعش حمایت می‌کند.

از سویی روسیه با حمایت هوایی از نیروهای حامی بشار اسد باعث شده که حکومت سوریه بتواند بخشی از شکست‌های چند سال اخیر خود را جبران کند.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از آناتولی آنتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه بیان می‌کند که نشست روز پنج‌شنبه وزیران دفاع ایران، روسیه و سوریه برای همکاری‌های بیشتر میان سه کشور در مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) و جبهه النصرت وابسته به القاعده برگزار می‌شود.

آقای آنتونوف همچنین گفته که وزیر دفاع روسیه نشست‌های دوجانبه‌ای نیز با وزیران دفاع ایران و سوریه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG