لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۵

سومین ایرباس جدید ایران در مهرآباد فرود آمد


سومین ایرباس خریداری شده ایران تا روز ۱۷ فروردین ۱۵۰ پرواز انجام خواهد داد
سومین ایرباس خریداری شده ایران تا روز ۱۷ فروردین ۱۵۰ پرواز انجام خواهد داد

سومین فروند هواپیمای ایرباس خریداری‌شده ایران روز شنبه پنج فروردین در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین نشست، تحولی که به دنبال توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و لغو تحریم‌های تهران به وقوع می‌پیوندد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، این هواپیما را مدل اِی ۲۰۰-۳۳۰ معرفی کرده و از قول فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نوشته که سومین هواپیمای خریداری شده تا روز ۱۷ فروردین ۱۵۰ پرواز انجام خواهد داد و در این مدت حدود هفت هزار مسافر را جابجا می‌کند.

پیش از این گفته شده بود که سومین ایرباس جدید در یکی از روزهای ۲۹ یا ۳۰ اسفند تحویل ایران داده می‌شود، اما این اتفاق تا امروز به تعویق افتاد که فرهاد پرورش بدون توضیح جزئیات ماجرا، دلیل آن را صرفاً «برخی تغییر و تحولات» عنوان کرده است.

به گفته وی، «این ایرباس پس از پرواز در شبکه داخلی به فرودگاه امام خمینی منتقل می‌شود تا پروازهای خود را به اروپا آغاز کند. از خرداد ماه نیز خاور دور به مقصد این هواپیما افزوده می‌شود.»

ایران‌ایر که به دنبال نوسازی ناوگان هوایی فرسوده خود است به دنبال توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار با شرکت هواپیمایی اروپایی ایرباس منعفد ساخت که بر اساس آن ۱۰۰ فروند هواپیما در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به ناوگان هوایی ایران‌ایر اضافه خواهد شد.

از این میان تاکنون سه فروند ایرباس تحویل ایران‌ایر داده شده است که دو هواپیمای قبلی مدل اِی ۲۴۳ -۳۳۰ و اِی ۳۲۱ هستند.

به گفته آقای پرورش، ایرباس تا آخر سال ۲۰۱۷ چهار فروند هواپیمای دیگر از مدل۳۲۰ و در سال ۲۰۱۸ نیز پنج فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل خواهد داد.

ایران همچنین با شرکت آمریکایی بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به توافق رسیده‌است. در عین حال مذاکرات ایران‌ایر با شرکت اِی‌تی‌آر نیز برای خرید ۲۰ فروند ادامه دارد و آن‌گونه که مدیرعامل ایران‌ایر می‌گوید این مذاکرات تقریباً نهایی شده است.

XS
SM
MD
LG