لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

واکنش ولایتی به سخنان وزیر اسرائیلی درباره «تجزیه» منطقه


علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران
علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اظهارات وزیر دادگستری اسرائیل مبنی بر لزوم ایجاد کشور تازه‌ای با عنوان «کردستان» میان ایران و ترکیه، تاکید کرد که اسرائیل هیچ وقت به این «هدف» نخواهد رسید.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه، ۷ بهمن، اظهارات آقای ولایتی را در این باره بازتاب داده که در جریان مصاحبه‌ای با روزنامه ترکیه‌ای آیدینلیک بیان شده است.

آقای ولایتی در بخشی از این مصاحبه با اشاره به سخنان اخیر وزیر اسرائیلی می‌گوید: «هدف رژیم صهیونیستی تأسیس اسرائیل دوم و حتی سوم در منطقه است. هدف امپریالیست‌ها و صهیونیست‌ها تجزیه منطقه است.»

سه‌شنبه گذشته آیلت شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل، خواستار تشکیل کشور تازه مستقلی با نام «کردستان» و تقویت سیاست همکاری میان اسرائیل و کردها شد.

به گزارش نشریه تایمز آو اسرائیل، خانم شاکد در این باره گفت: «ما باید رک و صریح خواستار تاسیس کشور کردستان شویم که ایران را از ترکیه جدا می‌کند، کشوری که روابط دوستانه‌ای نیز با اسرائیل خواهد داشت.»

اما علی‌اکبر ولایتی تاکید دارد که نه کشور ترکیه اجازه تجزیه خود را خواهد داد و نه ایران موافق تجزیه ترکیه است و این‌که دفاع از حفظ تمامیت ارضی ترکیه «وظیفه همه است.»

وی اظهار داشت: «سیاست رژیم صهیونیستی تجزیه کشورهای اسلامی منطقه بوده و از همین رو در بین کشورهای اسلامی تفرقه و فتنه می‌اندازد... آنها در صدد نفوذ به جهان اسلام هستند ولی به این هدف خود نایل نخواهند شد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که تابستان سال گذشته مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، از پارلمان اقلیم کردستان خواست تا زمینه برگزاری یک همه‌پرسی را برای اعلام استقلال کردستان عراق فراهم کند.

آقای بارزانی به تازگی بار دیگر تاکید کرده که وقت آن رسیده تا مرزهای جدیدی در خاورمیانه ترسیم شود.

به گفته وی، «تجربه یکصد سال اخیر خاورمیانه اشتباه بوده» و «همزیستی اجباری قومیت‌ها» در کنار یکدیگر به وضعیت جنگ و خونریزی منجر شده است.

XS
SM
MD
LG