لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

وزارت نیرو: ۵۲۰ شهر در نقطه سربه‌سر موجودی و مصرف آب قرار دارند


قائم مقام وزارت نیرو ایران با تأکید بر بحرانی بودن وضعیت ذخایر آبی در کشور اعلام کرد که ۵۲۰ شهر در نقطه سربه‌سر موجودی و مصرف آب قرار دارند که این میان شهرهای بندرعباس، کرمان، بوشهر و سنندج حادترین وضعیت را دارند.

ستار محمودی روز سه‌شنبه، ۲۰ مرداد در مصاحبه با خبرگزاری مهر آمار جدیدی از بحران آب در ایران ارائه داد که نواحی مختلف کشور را شامل می‌شود.

به گفته وی، ذخیره روان آب‌ها که از منابع اصلی تأمین آب شرب به شمار می‌آید، نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد و در بلند مدت حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

ایران در سال‌های اخیر با بحران شدید خشکسالی مواجه بوده به طوری که برخی از مهم‌ترین دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور از جمله دریاچه‌های بختگان و هامون خشک شده‌اند.

شدت خشکسالی در سال جاری نیز به گونه‌ای بوده که آب ذخیره پشت سدهای ایران تا پایان فصل بهار به نسبت سال قبل بیش از ۱.۳ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

در این حال قائم مقام وزیر نیرو وضعیت استانی مانند هرمزگان را توصیف می‌کند و می‌گوید که در برخی نقاط این استان ۷۵ درصد کاهش بارندگی به نسبت سال قبل بوده و از این رو «تدابیر و تلاش‌هایی» برای آبرسانی به این استان، به ویژه بندرعباس صورت گرفته است.

به گفته وی، اساساً برای چهار شهر بندرعباس، سنندج، بوشهر و کرمان که در وضعیت حادتری به نسبت شهرهای دیگر ایران قرار دارند پایش‌های هفتگی انجام می‌شود اما در مجموع «تاکنون در بیشتر شهرهایی که در نقطه سر به سر ذخایر و مصرف آب قرار دارند، مشکل خاصی پیش نیامده است».

ستار محمودی پیش از این شهر اصفهان و شرق تهران را نیز در شمار شهرها و مناطقی قرار داده بود که وضعیت ذخایر آبی در آنجا به مرحله حادی رسیده است. وی گفته بود که ۵۲۷ شهر ایران به مرحله «تنش آبی» رسیده‌اند.

در این شرایط کميسيون کشاورزی و منابع طبيعی مجلس شورای اسلامی کليات طرحی را تصویب کرده که به موجب آن دولت می‌تواند آب شرب را از کشورهای ديگر خريداری کرده و به ايران منتقل کند. به تازگی نیز گزارش‌هایی از قصد دولت ایران برای آبرسانی به دریاچه ارومیه از طریق گرجستان و ارمنستان منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG