لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

مولاوردی: متحدالشکل کردن پوشش در ایران قانونی و ممکن نیست


شهیندخت مولاوردی٬ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، با بیان این که «متحدالشکل کردن پوشش» در ایران نه «ممکن» و نه «قانونی» است٬ گفته شورای عالی انقلاب فرهنگی هم دستورالعملی برای یکدست کردن پوشش در کشور ندارد.

خانم مولاوردی این اظهارات را در گفت‌و‌گو با شماره روز شنبه، ۱۴ فروردین‌ ماه روزنامه آرمان بیان کرده است.

وی این سخنان را در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا ممکن است اختلاف نظرها در زمینه پوشش در ایران با یکپارچه شدن و متحدالشکل شدن پوشش ملی برطرف شود»٬ بیان کرده است.

مولاوردی نسبت به ترویج و تثبیت «ارزش پوشش برتر» در کشور قبل از «ترویج و تعمیق هنجار پوشش» هشدار داده و گفته این اقدام با «مقاومت درونی» مواجه خواهد شد.

از زمانی که علی خامنه‌ای اعلام کرد که «چادر بهترین نوع حجاب و نشانه‌ ملی ماست»٬ در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی از چادر به عنوان «پوشش برتر» یا «حجاب کامل» نام برده می‌شود.

آقای خامنه‌ای همچنین گفته وقتی زنی «با چادر یا با یک حجاب کامل اسلامی» به روی سکوهای قهرمانی می‌رود «و جایزه‌ قهرمانی‌اش را می‌‌گیرد٬ این از آن پرچم که می‌رود بالا مهم‌تر است.»

شهیندخت مولاوردی در واکنش به ترویج «پوشش برتر» گفته در صورتی که «صرفا به ترویج ارزش بدون تثبیت هنجار پرداخته شود، نوعی جابه‌جایی ارزش‌ها رخ خواهد داد ،زیرا به واسطه مقاومت‌های درونی و شناخت نادرست آن ارزش، پیامدهایی جز بدپوششی یا تخریب هویتی افراد یا دیگر عوارض نخواهیم داشت.»

معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده با بیان اینکه «ترویج پوشش باید بر اساس قوانین باشد»٬ اضافه کرده «یکپارچه کردن پوشش در قوانین نیست، بلکه در حد رعایت اصول امکان‌پذیر است.»

وی با تاکید بر اینکه «متحدالشکل کردن پوشش ملی ممکن نیست» اضافه کرده «در شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین دستورالعملی مبنی بر یکدست کردن پوشش در هیچ جا وجود ندارد و بر عکس به رواج تنوع در نوع و رنگ پوشش با رعایت موازین اسلامی تاکید شده است.»

مولاوردی هشدار داده که قانونگذاری باید بر اساس «اصول شرعی باشد وگرنه ایجاد مشکل می‌کند.»

از سال ۱۳۸۶ که قانون «مد و لباس» در مجلس تصویب شد، هر از گاهی موضوع متحدالشکل کردن لباس کارکنان ادارات دولتی و به ویژه زنان مطرح می‌شود. سال ۸۹ طرح یکسان‌سازی لباس دانشجویی بر سر زبان‌ها افتاد که وزارت علوم آن را تکذیب کرد.

تلاش‌های وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد نیز به منظور طراحی لباس فرم برای گروه‌های شغلی مختلف به نتیجه موفقیت‌آمیزی نرسید. طراحی لباس یک شکل برای خبرنگاران مجلس و «چادر شاد» برای معلمان در داخل مدارس هم از دیگر طرح‌های پیشنهادی از سوی شماری از زنان نماینده مجلس و نیز محسن قرائتی٬ رئیس ستاد اقامه نماز وقت کشور، بود که از سرنوشت این طرح‌ها هم خبری منتشر نشد.

به نظر می‌رسد شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی که با وجود برخوردهای پلیسی و قانونی با پدیده‌ای که از آن به عنوان «بدحجابی» نام می‌برند٬ موفق به ترویج الگوی حجاب رسمی در ایران نشده‌اند٬ بر این باورند که با یکدست کردن پوشش در ادارات و سازمان‌های دولتی و مدارس بتوانند مانع گسترش روزافزون این پدیده شوند.

XS
SM
MD
LG