لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

یک مقام آمریکایی: دور بعدی مذاکرات اتمی با ایران «بسیار دشوار» است


ایران و گروه ۱+۵ تاریخ ۱۰ تیر ماه را مهلت دستیابی به توافق جامع اتمی تعیین کرده‌اند
ایران و گروه ۱+۵ تاریخ ۱۰ تیر ماه را مهلت دستیابی به توافق جامع اتمی تعیین کرده‌اند

در آستانه مهلت تعیین‌شده برای توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، یک مقام ارشد دولت ایالات متحده دور بعدی مذاکرات اتمی را «بسیار دشوار» دانست.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۰ خرداد اظهارات این مقام دولت آمریکا را بدون اشاره به نام او منتشر کرده است که عنوان می‌کند روزهای آتی مذاکرات روی جزییات متمرکز خواهد بود.

وی اظهار داشت: «همان‌طور که پس از [تفاهم سیاسی] لوزان انتظار می‌رفت، بخش بعدی این فرایند تقریبا دشوار خواهد بود چرا که ما روی جزییات متمرکز خواهیم شد».

به گفته او، طرفین بحث‌های مفصلی درباره دسترسی به مراکز نظامی ایران خواهند داشت.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی با مسئله بازررسی از مراکز نظامی ایران مخالفت کرده، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان ساخته که توافق هسته‌ای احتمالی باید امکان بازدید از مراکز نظامی ایران را هم فراهم آورد.

مقام ارشد دولت آمریکا نیز در این باره اظهار داشت: «می‌دانیم که توافقی در کار نخواهد بود مگر آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند با هر شیوه مناسب و لازم [درباره برنامه هسته‌ای ایران] تحقیق کند و این امر شامل دسترسی مدیریت‌شده به سایت‌ها و اماکن مختلف است».

ایران و گروه ۱+۵ تاریخ ۱۰ تیر ماه را مهلت دستیابی به توافق جامع اتمی تعیین کرده‌اند، اما از اظهارات طرفین چنین بر می‌آید که همچنان اختلافات بسیاری وجود دارد.

در همین حال عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه دور جدید گفت‌وگوها با هلگا اشمید، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در وین آغاز کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده که گفت‌وگوهای روز چهارشنبه با هدف «کاستن از موارد اختلافی و تکمیل متن توافق» هسته‌ای انجام شده است.

از سویی کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ هم که از دور پیشین مذاکرات در وین بودند، همزمان با نشست میان معاونان، مذاکرات خود را از سر گرفتند که «زمان‌بندی لغو و تعلیق تحریم‌ها و نحوه اجرای تعهدات ایران از جمله محورهای این مذاکرات است».

به نوشته ایرنا، کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ روز سه‌شنبه نیز درباره نحوه برچیدن تحریم‌های ایران به مذاکره نشستند که این مذاکرات چهار ساعت به طول انجامید.

این دور از مذاکرات هسته‌ای که در سطح معاونان و کارشناسان طرفین برگزار می‌شود تا روز جمعه، ۲۲ خرداد ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG