لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۱

مذاکرات فشرده ایران با ۱+۵ در آستانه ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای


در حالی که کمتر از سه روز به پایان مهلت ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای باقی مانده است، وزیران خارجه ایران و کشورهای غربی روز جمعه ۳۰ آبان مذاکرات فشرده و متعددی با یکدیگر داشته‌اند.

گزارش‌های رسیده حاکی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر روز جمعه با فیلیپ هاموند همتای بریتانیایی‌اش در وین دیدار و گفت‌وگو کرد و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز به دیدار ظریف رفت.

گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به محل مذاکرات هسته‌ای در وین
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:50 0:00
لینک مستقیم

در ادامه رایزنی‌های فشرده تیم مذاکره کننده ایرانی در وین، ظریف صبح جمعه دومین نشست سه جانبه خود را با کا‌ترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا، و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، برگزار کرد و پس از آن با همتایان بریتانیایی و فرانسوی‌اش وهمچنین کا‌ترین اشتون و رییس هیات مذاکره کننده آلمان نشستی پنج جانبه برگزار کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امشب بار دیگر با همتای ایرانی‌اش و در حضور کا‌ترین اشتون گفت‌وگو کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، عصر جمعه اعلام کرد که قرار است جان کری پس از دیدارهای دو جانبه و چند جانبه روز جمعه‌اش در وین، برای رایزنی با مقام‌های اروپایی امشب به پاریس بازگردد.

خبرگزاری رویترز نیز از مکالمه تلفنی سرگئی لاوروف وزریر خارجه روسیه و جان کری خبر داده است. ضمن آن که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا نیز روز جمعه با وزیران خارجه دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ در وین دیدار داشت.

سخنان آقای هاموند پس از این نشست بازتاب گسترده‌ای در خبرگزاری‌های بین‌المللی داشت از آنجا که وی بر وجود اختلافات عمده میان طرفین در آستانه ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای توافق هسته‌ای تاکید کرد.

وی با اشاره به مذاکرات جاری ایران و قدرت‌های جهانی در وین اظهار داشت: «مسائل پیچیده‌ای وجود دارد و هنوز اختلافات عمده‌ای میان طرفین باقی مانده است. ما با کارشناسان خود گفت‌وگوهایی درباره مسائل فنی خواهیم داشت و دوباره [مذاکرات] را در آخر این هفته از سر می‌گیریم».

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف و جان کری در مکالمه‌ تلفنی روز جمعه خود تاکید داشته‌اند که برای دستیابی به توافق تا مهلت مقرر «تلاش‌های بیشتری» لازم است.

وزارت خارجه روسیه همچنین گفته که در صورت پیشرفت در مذاکرات احتمال نشست میان وزیران امور خارجه ایران و کشورهای گروه ۱+۵ وجود دارد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه اظهارات سرگئی لاوروف در یک نشست مطبوعاتی در مسکو را بازتاب داده که گفته است عناصر لازم برای توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی مهیاست.

وی اظهار داشت: «همه عناصر یک توافق هم‌اکنون مهیاست و حال وظیفه دیپلمات‌ها این است که با دقت از این عناصر یک مجموعه خلق کنند».

آقای لاوروف همچنین از مذاکره‌کنندگان در وین خواست که تمایل سیاسی خود را برای دستیابی به یک نتیجه متعادل نشان بدهند و سپس تاکید کرد که او باور دارد در نهایت «عقل سلیم و خواست دستیابی به توافق بر سر این مشکل طولانی‌مدت» بر همه چیز غلبه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG