لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

دیدار دوجانبه ظریف و اشتون در چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای


در چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، ۲۹ خرداد دیدار دو جانبه‌ای داشتند.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، گزارش می‌دهد که این دیدار دوجانبه به مدت دو ساعت و نیم به طول انجامیده است و پس از آن اعضای گروه ۱+۵ در نشستی به بررسی نظرات هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی نشسته‌اند.

در این حال شنیده‌ها حکایت از آن دارد که ایران در دور جدید مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ پیشنهاد ویژه‌ای ارائه کرده، اما ماهیت این پیشنهاد هنوز از رسانه‌ها پنهان است.

پیش از عنوان شده بود که در این دور مذاکرات هسته‌ای قرار است نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه جامع اتمی آغاز شود. محمدجواد ظریف نیز چهارشنبه شب اعلام کرد که این فرایند سرانجام آغاز شده است، اگرچه «با کندی».

به گفته آقای ظریف، «هنوز اختلافات اساسی باقی مانده است» اما طرفین بر نکاتی که «بیشتر مورد توافق است» تکیه کرده‌اند تا بعد به مسائل مورد اختلاف رسیدگی کنند.

وی در نهایت تاکید کرد که فرآیند دستیابی به توافق جامع هسته‌ای «پرمشقت و زمان‌بر» خواهد بود.

پنجمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از روز دوشنبه در شهر وین آغاز شده است.

مطابق آن چه اعلام شده است این دور مذاکرات باید تا روز جمعه به پایان برسد، اما فضای حاکم بر مذاکرات به گونه‌ای بوده است که احتمال طولانی‌تر شدن مذاکرات نیز می‌رود.

در این حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گزارش داده که «اختلافات اساسی میان طرفین بر سر مسایلی همچون مدت زمان توافق جامع، میزان و سطح و اندازه غنی‌سازی و جدول زمان‌بندی لغو تحریم‌ها است.»

پیش از این لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، گفته بود که غرب اعتقاد دارد برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای چند صد سانتریفیوژ کافی است، اما ایران خواستار چندصد هزار سانتریفیوژ است.
XS
SM
MD
LG