لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

ادامه گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ همزمان با تهدید آمریکا به ترک مذاکرات


مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی تا واپسین ساعات سه‌شنبه، ۱۱ فروردین همچنان ادامه یافت در حالی که واشینگتن هشدار داده که اگر توافق سیاسی حاصل نشود، آمریکا میز مذاکره را ترک خواهد کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد: «اگر مذاکره کنندگان آمریکایی نتوانند تا اواخر وقت سه‌شنبه به چارچوبی سیاسی برای توافق دست پیدا کنند، آمریکا میز مذاکرات را ترک خواهد کرد و دیگر منتظر پایان ماه ژوئن [مهلت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای] نخواهد ماند».

با این حال آقای ارنست این را هم اضافه کرده که اگر گفت‌وگوها سازنده و رو به جلو برود، آمریکا به دنبال تمدید مذاکرات است.

همزمان ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، نیز از امکان تداوم مذاکرات هسته‌ای تا روز چهارشنبه سخن گفته در حالی که پیش از این اعلام شده بود که هدف از این دوره مذاکرات دستیابی به یک تفاهم سیاسی تا آخر وقت سه‌شنبه است.

با این حال خانم هرف گفته است: «در این روزهای آخر آن قدر پیشرفت داشته‌ایم که ارزش آن را دارد تا روز چهارشنبه ادامه دهیم. هنوز چندین مسئله دشوار باقی مانده است».

از آخرین گزارش‌های تایید شده از مذاکرات در روز سه‌شنبه می‌توان به بازگشت وزیر امور خارجه چین به پکن اشاره کرد، اگرچه دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات عنوان کرده‌اند که معاون وزیر خارجه چین همچنان در لوزان حضور دارد.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه روسیه که روز دوشنبه مذاکرات را ترک کرده بود، عصر سه‌شنبه به لوزان بازگشت در حالی که او به هنگام ترک لوزان گفته بود که اگر امکان واقع‌گرایانه‌ای برای دستیابی به توافق فراهم باشد به مذاکرات باز خواهد گشت.

در این میان اظهارات جسته و گریخته‌ای از برخی دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات منتشر شده که حکایت از مبهم بودن شرایط دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات آلمانی حاضر در مذاکرات نوشته که مشخص نیست شش قدرت جهانی موفق به دستیابی به توافق با ایران بشوند.

با این حال از برخی گزارش‌ها و اظهار نظرها بر می‌آید که مذاکرات دستکم تا بامداد چهارشنبه تداوم می‌یابد چنانچه وزیر امور خارجه فرانسه نیز آن را تایید کرده است.

لوران فابیوس گفته است که ساعت پنج صبح محل مذاکرات را ترک خواهد کرد.

اما در این میان خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌های غربی نوشته که به هیات ایرانی گفته شده است که باید تا پیش از فرا رسیدن چهارشنبه تصمیم خود را برای دستیابی به یک تفاهم سیاسی بگیرند.

این خبرگزاری ساعتی بعد به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده است، خبر ضرب الاجل به تیم ایرانی را تکذیب کرد.

این مقام آمریکایی گفت: «این گزارش که (شش قدرت جهانی) تا بامداد چهارشنبه به ایران اولتیماتوم داده‌اند کاملا غلط است».

در همین حال، حسین موسویان از مذاکره کنندگان پیشین هسته‌ای ایران، سه‌شنبه شب به کریستین امانپور در تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که تیم‌های مذاکره کننده ایران و پنج به علاوه یک «پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و در حال کار بر روی یک بیانیه مشترک درباره پیشرفت‌های حاصل شده، اختلافات باقی مانده و ادامه مذاکرات تا رسیدن به توافق جامع هستند».

به گفته وی، «این یک بیانیه مکتوب خواهد بود و احتمالا امشب (سه‌شنبه) ولی به احتمال زیاد فردا شب اعلام خواهد شد».

XS
SM
MD
LG