لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

عراقچی: بیانیه مشترک اجرای برجام هفته آینده صادر می‌شود


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

معاون وزیر خارجه ایران گفت که محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه یا یکشنبه آینده بیانیه مشترکی درباره اجرای برجام صادر خواهند کرد.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه ۲۳ دی اظهارات عباس عراقچی را بازتاب داده است که تاکید کرده ایران و گروه ۱+۵ تاکنون تعهدات خود را در رابطه با توافق هسته‌ای انجام داده‌اند.

به گفته وی، گزارش نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید اجرای تعهدات ایران برای اجرای برجام روز جمعه ۲۵ دی، منتشر خواهد شد و شنبه یا یکشنبه نیز بیانیه مشترک ظریف و موگرینی صادر می‌شود.

یکی از اقداماتی که ایران برای آغاز اجرای برجام یا توافق هسته‌ای موظف به انجام آن است، خارج کردن قلب راکتور اراک و ریختن بتن به جای آن است که سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده آن را در همین هفته عملی می‌کند.

کاهش تعداد سانتریفوژها در سایت‌های نطنز و فردو و مبادله اورانیوم غنی شده ایران با اورانیوم خام یا کیک زرد نیز از دیگر شروط آغاز اجرای توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی است که ایران می‌گوید آنها را انجام داده است.

در همین حال عباس عراقچی نیز از سفر حمید بعیدی‌نژاد، رئیس هیات کارشناسی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۵ به وین خبر داده که سه‌شنبه شب انجام شده است.

به گفته وی، آقای بعیدی‌نژاد در این سفر قرار است که باقی‌مانده اقدامات لازم برای اجرای برجام را انجام دهد و تهران امیدوار است که تا امشب، چهارشنبه، همه چیز در وین تمام شود.

آقای عراقچی همچنین عنوان کرده که به دنبال صدور بیانیه مشترک محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی، احتمالاً برخی کارهای تشریفاتی نظیر نشست وزرای خارجه ایران و شش قدرت جهانی نیز انجام خواهد شد.

خبرگزاری روسی اینترفکس نیز با تایید این مسئله گزارش داده که هفته آینده وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵ برای اجرای توافق هسته‌ای با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به این ترتیب سال‌ها مناقشه بر سر برنامه اتمی ایران و تحریم‌های بین‌المللی علیه آن خاتمه به مرحله پایانی خود نزدیک می‌شود.

XS
SM
MD
LG