لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

رضا دانشور، خالق رمان «خسرو خوبان» در مهاجرت درگذشت


رضا دانشور، خالق رمان «خسرو خوبان» شامگاه چهارشنبه ششم خرداد بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. این نویسنده سال‌های مهاجرت را در فرانسه و شهر پاریس گذراند، جایی که سر آخر در سن ۶۸ سالگی زندگی او به پایان رسید.

خبر درگذشت آقای دانشور را دوستان این داستان‌نویس و نزدیکان وی در رسانه‌های اجتماعی تایید کرده‌اند و از جمله باربد گلشیری، هنرمند و دوست او، در صفحه فیسبوک خود نوشت: «رضا دانشور نازنینم در ساعت نه و ربع شب ششم خرداد ۱۳۹۴ در بیمارستان آلبر شانویه‌ی کرِتِی در آغوش‌مان درگذشت».

همچنین یکی از دوستان آقای دانشور در گفت‌وگو با رادیو فردا بیماری او را سرطان لوزالمعده نام برد که از یک سال گذشته رو به وخامت گذاشته بود تا ماه پیش که با عارضه سکته هم همراه شد.

نوشته‌هایی که چهره‌های ادبی ایران و نزدیکان رضا دانشور درباره درگذشت او در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند عموما با توصیفاتی در ستایش رمان «خسرو خوبان» همراه است، اثری که اوایل دهه ۱۳۷۰ در کشور سوئد منتشر شد و در آن تاریخ معاصر ایران با تاریخ اسطوره‌ای آن در هم می‌آمیزد.

«نماز میت» نیز دیگر اثر مهم رضا دانشور به شمار می‌رود، یک قصه بلند که پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران نوشته و منتشر شد.

آقای دانشور اما در سال‌های اخیر علاوه بر داستان‌نویسی، کار با رسانه‌‌ را نیز تجربه کرد که حاصل آن از جمله مجموعه ارزنده‌ای از گفت‌وگوهای او با نویسندگان و شاعران، هنرمندان و برخی چهره‌های سیاسی اپوزیسیون ایران است که رادیو زمانه آن را پخش کرد.

محمدعلی سپانلو و یدالله رویایی شاعر، فرزانه طاهری مترجم ادبی، رضا دقتی عکاس، کامران دیبا معمار و بیژن حکمت عضو اتحاد جمهوری‌خواهان از جمله چهره‌هایی هستند که به پرسش‌های رضا دانشور در این مجموعه پاسخ داده‌اند.

از دیگر آثار رضا دانشور می‌توان به مجموعه‌های داستان «هی هی جبلی قم قم»، «شش داستان لوح» و نمایشنامه‌های «شهر لوط» و «مسافر هیچ کجا» اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG