لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

ایران از حفاظت کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه برای یمن خبر داد


یکی از فرماندهان نیروی دریایی ایران اعلام کرد که ناوگان ایرانی از کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی برای مردم یمن محافظت می‌کند.

کشتی «ایران شاهد» حامل «کمک‌های بشردوستانه» روز دوشنبه بندرعباس را به مقصد یمن ترک کرد در حالی که هلال احمر ایران اعلام کرده بود اعزام این کشتی را از قبل به هلال احمر عربستان سعودی اطلاع داده است.

با این حال خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت اظهارات فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش ایران را بازتاب داده که عنوان می‌کند «این نیرو به صورت ویژه از کشتی ایران شاهد حفاظت می‌کند».

به گفته دریادار حسین آزاد، ناوگروه سی وچهارم ارتش ایران «برای نمایش اقتدار دریایی ایران، تامین امنیت خطوط بین‌المللی کشتیرانی، دفاع از منافع جمهوری اسلامی و عمق‌دهی به دستگاه دیپلماسی کشور» به خلیج عدن و تنگه باب المندب اعزام شده است که همین نیرو کار حمایت از کشتی کمک‌های بشردوستانه ایران را بر عهده دارد.

جنگنده‌های عربستان سعودی به تازگی با بمباران فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، مانع فرود یک هواپیمای ایرانی شدند. ایران اما اعلام کرده‌ که این هواپیما تنها حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن بوده است و این محموله به منظور تسریع روند کمک‌رسانی از طریق هوایی به یمن ارسال شده بود.

پس از این رخداد هلال احمر ایران خبر داد که قصد دارد یک کشتی با بار دو هزار و ۵۰۰ تن کمک‌های بشردوستانه را عازم یمن کند.

به نوشته ایرنا، کشتی ایران شاهد «حامل هزار و ۷۰۰ تن مواد غذایی، هزار عدد چادر، هزار عدد چراغ والر، هزار دست ظروف آشپزخانه، دو هزار تخته پتو، آرد، دارو و هفت هزار بسته آب معدنی است که با حفاظت ناوگروه سی وچهارم ارتش ایران روانه یمن شده است».

ناوگروه سی وچهارم ارتش متشکل از ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر است که از ۱۹ فروردین ماه برای یک ماموریت ۹۰ روزه راهی شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و تنگه باب المندب شده است.

دریادار حسین آزاد اما تاکید دارد که این ناوگروه «علاوه بر اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی، اسکورت کشتی‌های سایر ملت‌ها را نیز برعهده دارد چنان که قبلا یک کشتی هنگ کنگی را از چنگ دزدان دریایی نجات داده است».

XS
SM
MD
LG