لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

تجمع هزاران کارگر در اعتراض به طرح تجمیع بیمه‌های درمانی


تجمع کارگران مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی هم‌زمان با بیست‌وپنجمین مراسم سالروز تصویب قانون کار در ایران انجام شد
تجمع کارگران مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی هم‌زمان با بیست‌وپنجمین مراسم سالروز تصویب قانون کار در ایران انجام شد

هزاران کارگر با تشکیل زنجیره‌ای انسانی به دور ساختمان سازمان تامین اجتماعی مخالفت خود با طرح تجمیع بیمه‌های درمانی را اعلام کردند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش کرده که حدود پنج هزار کارگر روز جمعه، ۲۹ آبان با برگزاری تجمعی اعتراضی از دولت خواسته‌اند «بر اساس قانون٬ استقلال مالی و اداری تمامی بخش‌های سازمان تامین اجتماعی را تضمین کند».

این تجمع که هم‌زمان با بیست‌وپنجمین مراسم سالروز تصویب قانون کار در ایران برگزار شد با انجام چندین سخنرانی و صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

لینک مستقیم

اجرای قانون الزام و مخالفت با اعمال فشارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت مهم‌ترین خواسته تجمع‌کنندگان اعلام شده است.

علیرضا محجوب٬ دبیر کل خانه کارگر و رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز در جمع کارگران معترض حاضر شده و گفته «ما اینجا جمع شدیم تا از حقوق مصوب در قانون کار و از اموال کارگران حمایت کنیم».

آقای محجوب افزود: «ما به هیچ‌وجه موافق ادغام نیستیم و کسانی که موافق این طرح هستند بدانند که کارگران طرف حساب آنها هستند و جامعه کارگری مقابل آنها خواهد ایستاد.»

حسن صادقی٬ رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری هم در این تجمع اعلام کرده «جامعه کارگری ذلت ادغام سازمان تامین اجتماعی با سایر صندوق‌های بیمه‌ای را که ورشکسته هستند بر نمی‌تابد».

صادقی افزود: «ادعای تجمیع منابع سازمان حرف بیهوده‌ای است و مسئولان وزارت بهداشت توان اداره این سازمان و مدیریت منابع را ندارند.»

وی سپس خطاب به وزیر بهداشت گفت: «ادغام منابع سازمان تامین اجتماعی و دیگر بیمه‌های ورشکسته برای تامین منابع درمانی نشان دهنده سوء‌مدیریت شماست و موجب شده کشتی سلامت امروز به گل بنشیند.».

به گفته او، «سوءمدیریت وزیر کنونی بهداشت موجب شده ۱۳هزار میلیارد تومان از منابع کشور به جیب پزشکان فوق تخصصی برود».

پس از سخنرانی این دو مقام مسئول٬ قطعنامه پایانی این تجمع قرائت شد که در آن کارگران خواستار اجرای قانون کار و حفظ استقلال تامین اجتماعی شده‌اند.

کارگران در قطعنامه خود آورده‌اند که «امروز حرف اول و آخر ما در خصوص قانون کار این است که‌ ای دولت و‌ ای مجلس محترم، کارگران را دریابید، امنیت شغلی از دست رفته را با اصلاحات قانونی احیاء کنید.»

در این قطعنامه همچنین آمده که «آقای وزیر بهداشت می‌خواهد کسری منابع سیاست‌های غلط و اشتباه دستگاه خود را از جیب کارگران و بیمه شدگان تأمین کند.»

قطعنامه کارگران معترض در یکی از بند‌های خود هشدار داده که «جامعه کارگری به هیچ وجه اجازه تغییراتی را که به کاهش حقوق وی منجر شود نخواهد داد.»

در بند پنج این قطعنامه هم آمده است: «سازمان تأمین اجتماعی با همه اجزاء آن تجزیه ناپذیر بوده و منابع درمان در درون سازمان تأمین اجتماعی خواهد ماند، ما به کسانی که تصور می‌کنند تحت عناوینی قادر خواهند بود مهمانان ناخوانده برای تأمین اجتماعی ایجاد کنند هشدار می‌دهیم که با مقابله شدید جامعه کارگری و بیمه شدگان مواجه خواهید شد.»

موضوع ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت موجب انتقاداتی از سوی مدیران سازمان تامین اجتماعی و گروهی از کارگران در ایران شده است.

اردیبهشت ماه امسال نیز گروهی از کارگران در راهپیمایی روز جهانی کارگر در تهران علیه وزیر بهداشت شعار داده و به صراحت مخالفت خود با این ادغام را اعلام کرده بودند.

سال گذشته نیز هیات رئیسه مجلس رسیدگی به طرح ادغام منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامتی را به صورت موقت از دستور کار خود خارج کرده بود.

معترضان معتقدند اجرای این طرح باعث کاهش بیشتر خدمات رسانی تامین اجتماعی به کارگران شاغل و بازنشسته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG