لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

نماینده مجلس: طرح انتقال پایتخت منتفی است


آلودگی هوای تهران یکی از دلایل موافقان موضوع انتقال پایخت است
آلودگی هوای تهران یکی از دلایل موافقان موضوع انتقال پایخت است

نایب رئیس کمیسیون شوراها در مجلس ایران می‌گوید که مسئله انتقال پایتخت منتفی و طرحی هم که با این عنوان به تصویب مجلس رسیده بود، هم‌اکنون اصلاح شده است.

محمد جواد کولیوند روز شنبه، ۱۸ مرداد با اشاره به ایراد برخی نمایندگان مجلس نسبت به طرح انتقال پایتخت به خبرگزاری مهر گفت که نام این طرح تغییر یافته و عنوان کنونی آن «طرح ساماندهی و تمرکززدایی و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران» است.

به گفته آقای کولیوند، طرح اصلاح‌شده دیگر نمی‌گوید که پایتخت باید منتقل شود تا بار مالی به دولت تحمیل کند، بلکه کمیته‌ای را موظف می‌کند که درباره ساماندهی پایتخت به مدت دو سال بررسی‌های لازم را انجام دهند.

دولت حسن روحانی مخالف عمده طرح انتقال پایتخت است، اما علی‌رغم این مخالفت، مجلس شورای اسلامی دی‌ماه گذشته کلیات این طرح را به تصویب رساند.

با این وجود به دلیل ایراداتی که برخی نمایندگان مجلس گرفتند همان زمان این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و سیاست داخلی فرستاده شد.

آقای کولیوند می‌گوید که طرح اصلاح‌شده راه را برای دولت باز می‌گذارد که اگر به این نتیجه رسید پایتخت نباید منتقل شود، راهکار دیگری در قالب لایحه به مجلس ارائه کند.

وی سپس تاکید کرد که «پایتخت ایران تا ابد تهران خواهد ماند و اگر قرار باشد جابه‌جایی در پایتخت انجام شود، این پایتخت سیاسی و اداری است که جا‌به‌جا می‌شود مانند کشورهای مالزی و سنگاپور».

پیش از این مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران، با انتقاد از طرح انتقال پایتخت گفته بود که هزینه‌های چنین انتقالی محاسبه نشده و غیرممکن است که حتی در افق بیست ساله با توجه به محدودیت منابع مالی بتوان حداقل لوازم مورد نیاز برای چنین کاری را تامین کرد.

عمده دلایل موافقان طرح انتقال پایتخت، افزایش جمعیت تهران، آلودگی هوا، ترافیک و احتمال وقوع زمین‌لرزه در این کلان‌شهر است.

XS
SM
MD
LG