لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

نبرد موصل، خانه به خانه ادامه دارد


تصویری از نیروهای عراقی در آستانه مرکز تاریخی موصل.
تصویری از نیروهای عراقی در آستانه مرکز تاریخی موصل.

نبرد نیروهای عراق با شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی - داعش - در شهر موصل همچنان خانه به خانه ادامه دارد و قوای حکومتی به مسجد النوری نزدیک‌تر شده‌اند، جایی که داعش اعلام خلیفه‌گری اسلامی کرد.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۲۸ اسفند به نقل از فرماندهان ارتش عراق گزارش داد که پیشروی نیروهای نظامی این کشور به خاطر تراکم جمعیت در کوچه‌های شلوغ موصل به کندی انجام می‌شود اما با این حال توانسته‌اند که بخش‌های دیگری در محله باستانی شهر را از داعش بازپس بگیرند.

سروان فارس الزویدی، سخنگوی یگان ویژه وزارت کشور عراق، با اشاره به مسجد النوری در منطقه تاریخی موصل گفت: «نیروهای ما به ۸۰۰ متری مسجد رسیده‌اند.»

مسجد النوری برای گروه حکومت اسلامی اهمیت نمادین دارد. این مسجد جایی است که ابوبکر بغدادی، رهبر داعش سال ۲۰۱۴ در آن خود را خلیفه نامید، اما نیروهای عراقی در آستانه بازپس گیری آن هستند.

فارس الزویدی افزود: «ما همچنان با دشواری‌هایی مواجه هستیم، مثل هوای بد و خیابان‌های خیلی باریک که خودروهای نظامی ما نمی‌توانند داخل آنها شوند. جنگ الان خیابان به خیابان و خانه به خانه ادامه دارد.»

نبرد در مناطق قدیمی موصل سخت‌ترین مرحله‌ای است که نیروهای ائتلاف برای بازپس‌گیری کامل این شهر با آن مواجه هستند و حضور صدها هزار غیرنظامی، کار را به مراتب پیچیده می‌کند.

نیروهای عراق اوایل زمستان سال جاری بخش شرقی موصل را تصرف کردند، اما بخش قدیمی و باستانی شهر در غرب واقع است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، نیروهای یگان ویژه عراق، بازار الاربیا و یک سیلوی غلات را که از بالای آن می‌توان به شهر موصل اشراف داشت به تصرف درآورده‌اند.

نیروهای عراقی پیش از این نیز مناطق کلیدی غرب موصل از جمله فرودگاه، ایستگاه راه آهن و ساختمان های دولتی را بازپس گرفته بودند.

XS
SM
MD
LG