لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

عراق نفت خود را به «۳۰ دلار» هم می‌فروشد


پالایشگاه نفت میسان در عراق
پالایشگاه نفت میسان در عراق

گزارش‌ها حاکی است که عراق برای تصاحب بازارهای جهانی نفت، برخی از انواع نفت خود را به ۳۰ دلار هم می‌فروشد.

بر اساس آخرین به روزرسانی آمار سایت رسمی اوپک، قیمت‌های جهانی سبد نفتی اوپک از حدود ۱۰۸ دلار در نیمه اول سال گذشته میلادی، روز پنج شنبه به ۳۸ دلار سقوط کرد.

خبرگزاری رویترز جمعه ۲۹ آبان ماه گزارش داد که عراق ممکن است به رغم وجود نفت مازاد در بازار، تولید نفت خود را در سال آینده نیز افزایش دهد، موضوعی که رقابت بر سر حفظ سهم در بازارهای جهانی نفت میان اعضای اوپک و غیر اوپک را شدت خواهد بخشید.

این گزارش می‌افزاید که رقابت موجود بر سر حفظ سهم در بازارهای جهانی در حال حاضر نیز باعث شده است که عراق برخی از انواع نفت خود را با تخفیف‌های گزاف به ۳۰ دلار هم بفروشد.

علت اصلی سقوط چشمگیر قیمت نفت، وجود نفت مازاد در بازار و خصوصا ادامه حجم نفت تولیدی مازاد بر مصرف عنوان شده است.

تولید نفت عراق در سال جاری نزدیک به ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافت. در سال ۲۰۱۵ عراق تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه افزایش داده است.

آخرین گزارش ماهانه اوپک نیز حاکی است که در ماه سپتامبر عراق تولید نفت خود را به ۴.۲ میلیون بشکه در روز رساند، اما ماه گذشته این رقم بیش از ۱۹۵ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

در مجموع تولید نفت اوپک در ماه گذشته بیش از ۲۵۶ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به رقم ۳۱ میلیون و ۳۸۲ هزار بشکه در روز رسید. این رقم هنوز هم تقریبا ۱.۸ میلیون بشکه در روز بیشتر از نیاز بازارهای جهانی به نفت اوپک است.

رویترز می‌نویسد که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ شتاب رشد تولید جهانی نفت مقداری فروکش کند، اما لغو تحریم‌های ایران در سال آینده به همراه کاهش تنش‌ها در لیبی می‌تواند سطح تولید اوپک را هر چه بیشتر افزایش دهد.

میادین عمده نفتی عراق در مناطق جنوبی کشور است که دور از جنگ داعش قرار دارند و در نیمه سال جاری صادرات از این میادین به بالای ۳ میلیون بشکه در روز رسید.

عراق در نظر دارد صادرات از این میادین را برای سال آینده میلادی به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برساند. تولید نفت عراق از میادین شمالی نیز به رغم جنگ با داعش و تنش‌های موجود میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

رویترز می‌نویسد که رشد چشمگیر تولید نفت عراق در سال جاری بسیاری از ناظران را دچار شگفتی کرده است. برخی از اعضای اوپک به شدت اصرار به کاهش تولید نفت ۱۲ عضو این سازمان دارند تا قیمت‌های جهانی نفت مقداری بالا برود، اما دیگر اعضای پرنفوذ مانند کشورهای عربی خلیج فارس و خصوصا عربستان بیشتر از قیمت‌ها به حفظ سهم خود در بازارهای جهانی اولویت می‌دهند.

قرار است تا دو هفته دیگر وزرای نفت اوپک دیدار و وضعیت بازارهای جهانی نفت را مذاکره کنند.

رویترز می‌نویسد که رشد چشمگیر تولید نفت عراق بخاطر ورود سرمایه‌های هنگفت در میادین جنوبی و از سر گرفته شدن صادرات در مناطق شمالی بوده است.

جهش در تولید نفت عراق در حالی است که خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داد که یک گزارش محرمانه اوپک که به نسخه‌ای از آن دست یافته است، نشان می‌دهد که نیاز به نفت اوپک در پنج سال آینده سیر نزولی خواهد داشت.

رویترز ۱۳ آبان ماه خبر داد که پیش‌نویس این گزارش که برای ۱۲ عضو سازمان تهیه شده است، می‌گوید که تولید نفت اوپک نیز از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با آهنگی آهسته کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG