لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

«فشار» ائتلاف ملی عراق به حیدر العبادی «برای مداخله نظامی روسیه»


حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفته است که اکنون زمان مناسبی برای دعوت از روسیه نیست
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفته است که اکنون زمان مناسبی برای دعوت از روسیه نیست

گروه‌های متحد دولت عراق و شبه‌نظامیان شیعه این کشور از حیدر العبادی، نخست وزیر، خواستند که رسما از روسیه برای انجام حملات هوایی علیه گروه «حکومت اسلامی» در عراق دعوت کند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۲۹ مهر، به نقل از شبه‌نظامیان شیعه و دو عضو پارلمان عراق گزارش داد که حیدر العبادی در این رابطه تحت «فشار شدید» گروه‌های «ائتلاف ملی» قرار دارد که خواهان مداخله روسیه هستند.

به گفته این منابع، گروه‌های ائتلاف ملی هفته گذشته در نشستی با حیدر العبادی درخواست مداخله روسیه در جنگ علیه داعش را به طور رسمی تسلیم نخست وزیر عراق کرده‌اند و او هنوز پاسخی رسمی به این درخواست نداده است، اگرچه تاکید داشته که اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست.

حیدر العبادی پیش از این با آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه گفته بود که از انجام حملات مشابه روس‌ها در عراق استقبال می‌کند.

این اظهارات اما واشینگتن را به تکاپو واداشت تا جایی که رئیس ستاد مشترک آمریکا روز گذشته، سه‌شنبه، عنوان کرد که دولت عراق به ایالات متحده اطمینان داده که چنین درخواستی از مسکو نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد.

به گفته ژنرال جوزف دانفورد، وی در دیدار با مقامات عراق تاکید داشته که اگر روسیه دست به عملیات نظامی در عراق بزند، آن وقت حمایت آمریکا را از دست خواهد داد و این امر بسیار مشکل خواهد شد.

گزارش رویترز نیز به نقل از یک سیاستمدار شیعه نزدیک به حیدر العبادی عنوان می‌کند که وی در نشست با گروه‌ها و احزاب ائتلاف گفته که مداخله روسیه در شرایط کنونی فقط شرایط را در رابطه با آمریکایی‌ها پیچیده می‌کند و حتی ممکن است تبعات ناخواسته‌ای روی روابط با آمریکا در آینده برای طولانی‌مدت داشته باشد.

روسیه، ایران، سوریه و عراق یک واحد اطلاعاتی جهت مقابله با گروه حکومت اسلامی» در منطقه تشکیل داده‌اند که تاکنون به‌ویژه بر حملات هوایی در عراق و سوریه متمرکز بوده است.

XS
SM
MD
LG