لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

نیروهای عراقی فرودگاه موصل و یک پایگاه نظامی را از داعش بازپس گرفتند


هجوم نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق به فرودگاه موصل
هجوم نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق به فرودگاه موصل

نیروهای عراقی با پشتیبانی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا موفق شدند که وارد فرودگاه شهر موصل شوند و یک پادگان را نیز در خارج این شهر از گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش بازپس بگیرند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه پنجم اسفند به نقل از دو مقام پلیس عراق گزارش داد که صبح این روز واحدهای پلیس فدرال عراق با حمایت نیروهای ارتش وارد فرودگاه موصل شدند که متعاقب آن درگیری شدیدی میان آنها با شبه‌نظامیان داعش رخ داد که داخل ساختمان‌های فرودگاه پناه گرفته بودند.

به گفته این دو مقام پلیس، نیروهای ائتلاف بین‌المللی نیز در این پیشروی‌ها ماموران عراقی را همراهی می‌کردند. این گزارش اما به ملیت نیروهای ائتلاف که در این عملیات حضور داشتند، اشاره‌ای نکرده است.

ویدئویی از این عملیات هم‌اکنون از شبکه تلویزیونی المیادین پخش شده است. در این ویدئو یک هلیکوپتر نظامی نشان داده می‌شود که به نیروهای داعش شلیک می‌کند.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش اظهارات ژنرال رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق، را بازتاب داده که ظهر پنج‌شنبه به یکی از شبکه‌های تلویزیونی رسمی عراق گفته که نیروهای عراقی کنترل نیمی از فرودگاه را به دست آورده‌اند.

وی همچنین عنوان کرده که حدود دویست خانواده ساکن در آن حوالی خانه‌های خود را تخلیه کرده و به مناطق امن تحت کنترل قوای حکومتی منتقل شده‌اند.

اما این تنها موفقیت نیروهای عراقی در روز پنج‌شنبه نبود. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که پادگان الغزلانی در نزدیکی فرودگاه موصل، واقع در جنوب این شهر، نیز به تصرف آنان درآمده است.

ژنرال یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی ستاد مشترک ارتش عراق، به آسوشیتدپرس گفته که با ورود نیروهای عراق به این پادگان نبرد سنگینی میان آنان با شبه‌نظامیان داعش رخ داده است. وی اما اشاره‌ای به جزییات ماجرا و شمار تلفات این درگیری نکرده است.

نیروهای عراقی روز یکشنبه این هفته پس از چندین هفته زمینه‌سازی، عملیات بازپس‌گیری مناطق غربی موصل را آغاز کردند.

به گفته ارتش عراق، نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق از آن زمان تاکنون حدود ۱۲۰ کیلومتر از مناطق جنوب و جنوب غربی موصل را تصرف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG