لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

گزارش وزارت حقوق بشر عراق از برخی اقدامات داعش


شهر موصل عراق
شهر موصل عراق

وزارت حقوق بشر عراق می‌گوید که گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) پنج نفر از یک خانواده را به دلیل مخالفت با ازدواج دختر خود با یکی از اعضای این گروه به قتل رسانده است.

این وزارتخانه همچنین از فشارهای اخیر داعش بر دانش‌آموزان شهر موصل خبر داده است و این‌که داعش از آنها به‌طور ماهیانه مبالغی را دریافت می‌کند.

شبکه خبری العربیه روز دوشنبه، ۲۶ آبان، اطلاعیه وزارت حقوق بشر عراق را منتشر کرده است که از قتل‌عام یک خانواده عراقی و ربودن دختر ۱۴ ساله این خانواده به دست نیروهای داعش حکایت دارد.

این اطلاعیه بیان می‌کند که نیروهای داعش مادر، پدر و سه فرزند یک خانواده را به خاطر مخالفت با ازدواج دختر ۱۴ ساله خانواده با یکی از اسلام‌گرایان داعش به قتل رسانده و دختر را ربوده‌اند.

در اطلاعیه وزارت حقوق بشر عراق اما به مکان یا زمان این رخداد اشاره‌ای نشده است، اما این وزارتخانه همچنین از اقدام داعش در شهر موصل برای گرفتن پول از دانش‌آموزان این شهر خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اطلاعیه وزارت حقوق بشر عراق بیان می‌کند که گروه داعش از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ماهیانه ۲۵ هزار دینار عراقی معادل ۲۲ دلار آمریکا، از دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان ماهیانه ۵۰ هزار دینار عراقی و از دانشجویان نیز ماهیانه ۷۵ هزار دینار عراقی می‌گیرد.

گروه «حکومت اسلامی» در شهر موصل همچنین آموزش پسران توسط زنان و آموزش دختران توسط مردان را ممنوع ساخته‌اند و دانش‌آموزان را وادار به پوشیدن لباس متحدالشکل کرده‌است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در ادامه این گزارش می‌نویسد که شبه‌نظامیان داعش ۳۰ پسر جوان از شهرک العالم در استان صلاح‌الدین عراقرا ربوده و خانه ۷ قاضی را به آتش کشیده‌اند.

حملات هوایی علیه داعش در اطراف کوبانی

در همین حال نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه گروه «حکومت اسلامی» نیز به رهبری آمریکا همچنان حملات خود را به این گروه شبه‌نظامی ادامه می‌دهد و در تازه‌ترین دور این حملات، مواضع گروه داعش در اطراف شهر کوبانی سوریه را هدف قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه، ۲۵ آبان به نقل از گروه ناظر حقوق بشر در سوریه نوشت که نیروهای ائتلاف شنبه شب دست‌کم ۷ بار مواضع گروه «حکومت اسلامی» در ۲۰ کیلومتری کوبانی را هدف حملات هوایی قرار داده‌اند.

گروه ناظر حقوق بشر در سوریه همچنین از استمرار درگیری میان مدافعان کرد شهر کوبانی با نیروهای داعش در جنوب کوبانی خبر داده که در سه چهار روز اخیر به تلفاتی از دو طرف منجر شده است.

این گزارش با اظهارات یکی از ساکنان شهر کوبانی همراه است که می‌گوید وضعیت کوبانی به‌خاطر حمایت پیش‌مرگ‌های کرد و حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه داعش بهبود یافته و مدافعان شهر که پیش از این فقط در موضع دفاعی بودند اکنون دست به حمله نیز می‌زنند.

به گفته او، نیروهای کرد به‌خاطر نقب‌هایی که گروه داعش زده است به کندی پیش می‌روند، اما تلاش می‌کنند که سرزمین خود را دوباره پس بگیرند.

شبه‌نظامیان بیش از دو ماه است که تلاش می‌کنند شهر کردنشین کوبانی در سوریه را تسخیر کنند، اما با مقاومت مردم این شهر مواجه شده‌اند.

XS
SM
MD
LG