لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

گروه داعش حملات خود را برای تصرف سامرا «تشدید کرده است»


نيروهای دولتی و شبه نظامیان شيعه، استحکامات دفاعی سامرا در ۱۱۰ کیلومتری بغداد را تقویت کرده‌اند
نيروهای دولتی و شبه نظامیان شيعه، استحکامات دفاعی سامرا در ۱۱۰ کیلومتری بغداد را تقویت کرده‌اند

گروه «حکومت اسلامی» حملات خود را برای تصرف سامرا، یکی از شهرهای مقدس شیعیان، را تشدید کرده و آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید در عراق، در این زمینه هشدار داده است.

خبرگزاری آلمان روز جمعه ۲۱ آذر گزارش داد که متعاقب حمله گروه داعش به یک شهر سنی‌نشين در اطراف سامرا و تصرف آن، نيروهای دولتی و شبه نظامیان شيعه، استحکامات دفاعی سامرا در ۱۱۰ کیلومتری بغداد را تقویت کرده‌اند.

در همین حال آیت‌الله علی سیستانی، رهبر شیعیان عراق در مورد حمله گروه حکومت اسلامی برای تصرف شهر سامرا هشدار داد.

عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی، روز جمعه در شهر کربلا ضمن انتشار پیام این مرجع تقلید، خوستار اقدامات نظامی شديدتر و وحدت همه گروه‌ها برای پس گرفتن مناطق سنی نشين از گروه حکومت اسلامی شده است.

وی اظهار داشت: «نیروهای عراقی در مناطق مختلف به پیروزی‌های مهمی علیه عوامل داعش دست یافته‌اند، اما این گروه امروز در پی تصرف حرمین شريف مانند سامرا است. نیروهای نظامی عراق باید در برخورد با داعش هشیار و محتاط باشند».

خبرگزاری آلمان در ادامه می‌نویسد که تصرف سامرا مواضع گروه حکومت اسلامی در شمال کشور را تقویت می‌کند و این برای بغداد يک تهدید جدی است. در حال حاضر بخش‌های وسیعی از خاک سوریه نيز در کنترل پيکارجويان گروه داعش است.

حرم امامان دهم و یازدهم و یکی از زیارتگاه‌های مهم شیعیان در شهر سامرا است.

حمله سال ۲۰۰۶ به یکی از اين حرمین که به گروه‌های افراطی سنی نسبت داده شد، به حملات تلافی جویانه‌ای دامن زد که بر اثر آن صدها نفر در سراسر کشور کشته شدند.

داعش در سه روز ۲۷ بار هدف حمله هوایی قرار گرفت

در تحولی دیگر ائتلاف بین‌المللی علیه گروه «حکومت اسلامی» تنها در سه روز گذشته ۲۷ بار مواضع این گروه افراطی را در خاک عراق و سوریه هدف حملات هوایی قرار داد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از مقامات نظامی آمریکا در واشینگتن گزارش داد، نیروی ضربت مشترک که عملیات نیروهای اتئلاف را هدايت می‌کند با انجام هفت حمله هوایی نزدیک کوبانی، حلب و در نواحی مرزی عراق و سوریه، تاسیسات، استحکامات و سنگرهای گروه حکومت اسلامی را درهم کوبیده است.

این گزارش همچنین عنوان می‌کند که نیروهای اتئلاف ظرف سه روز گذشته ۲۰ حمله هوایی دیگر نیز در عراق ترتیب داده که در جریان آنها مواضع گروه حکومت اسلامی در نزدیکی شهرهای رمادی، ارتبه، موصل، القائم، سامرا، راوه، الرطبه و ال اسد هدف واقع شده است.

XS
SM
MD
LG