لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

اسرائیل چهار ناوچه از آلمان خریداری می‌کند


وزارت دفاع اسرائیل روز دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت از خرید چهار ناوچه ساخت آلمان برای عملیات نظامی احتمالی آتی در برابر حزب الله و حماس، همپیمانان منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، خبر داد.

ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل این خبر را در جریان یک نشست مشترک خبری با همتای آلمانی خود که به تل آویو رفته است، بیان کرد.

هرچند ارزش این معامله نظامی ۴۸۰ میلیون دلار است اما چنان چه خبرگزاری رویترز می‌نویسد حدود نیمی از این قیمت را خود دولت آلمان به کارخانه سازنده ناوها خواهد پرداخت.

رسانه‌های آلمانی هم در این باره نوشته‌اند که نه تنها سوبسید دولت آلمان امکان این معامله را فراهم می‌کند بلکه کنسرسیوم عظیم «تیسن کروپ» آلمانی که سازنده ناو‌ها است، متعهد شده بیش از یکصد و هشتاد میلیون دلار از تجهیزات ساخت اسرائیلی را هم خریداری کند.

نیروی دریایی اسرائیل در گذشته زیردریایی‌های خود را نیز از «تیسن کروپ» تحویل گرفته بود.

ناوهای جدید برای اسرائیل در کارخانه کشتی سازی شهر «کیل» در نزدیکی هامبورگ ساخته می‌شود؛ کارخانه‌ای که زیردریایی‌های مدرن را قبلا به اسرائیل داده بود. این زیردریایی‌ها از توان اتمی برخوردارند که این امر در صورت بروز جنگ میان اسرائیل و ایران، امکان نظامی گسترده‌ای به اسرائیل خواهد داد.

مقامات اسرائیل همچنین یکی از دلایل خرید این ناوچه‌ها را محافظت از حوزه‌های گازی کشف شده در آبهای دریای مدیترانه عنوان کرده‌ و گفته‌اند که بعید نمی‌دانند حزب‌الله بخواهد به این حوزه‌ها «حمله کند».

به گزارش رویترز، ژنرال رام روتبرگ، فرمانده نیروی دریایی اسرائیل، در این باره گفت، ناوچه‌های جدید آلمانی توان نیروی دریایی اسرائیل را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد.

به گفته روتبرگ، ناو‌ها در ردیف «ساعار ۶» به خدمت گرفته خواهد شد در حالی که تاکنون ناوهای «ساعار ۵» پرقدرت‌ترین و وسیع‌ترین کشتی‌های جنگی اسرائیل محسوب می‌شد.

خبر فروش چهار ناوچه جنگی پیشرفته آلمانی به اسرائیل همزمان با آغاز سفر رسمی رئوون ریبلین، رییس جمهوری اسرائیل، به برلین اعلام شد. ریبلین به مناسبت پنجاهمین سال برقراری مناسبات کامل سیاسی میان کشورش و آلمان به برلین دعوت شده است.

سفر رییس جمهوری اسرائیل به آلمان با هفتادمین سالروز خاتمه جنگ جهانی دوم همزمان شده است.

آقای ریولین به رسانه‌های آلمان گفته بود، این کشور با قبول مسئولیت آلمان نازی در قبال کشتار یهودیان، اکنون به یکی از نزدیک‌ترین حامیان بقای کشور یهود مبدل شده است.

XS
SM
MD
LG