لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

تظاهرات مقابل سفارت ایران در کابل: «تفرقه و تبعیض را بس کنید»


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

ده‌ها تن از مردم افغانستان در تظاهراتی مقابل سفارت ایران در کابل خواستار رعایت «عدالت و برابری» درباره مهاجرین افغان در ایران و پایان دادن به شرایطی شده‌اند که آن را «تبعیض‌‌آمیز» می‌خوانند.

بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی روز سه‌شنبه ۹ دی ماه در گزارشی از این رویداد نوشت، معترضان که شمار آنها ده‌ها تن بود مقابل سفارت ایران شعار می‌دادند: «تفرقه را بس کنید. تبعیض جرم است و انسانیت سر حد ندارد».

در روزهای اخیر رسانه‌های افغانستان از کشته شدن سه مهاجر افغان در استان اصفهان خبر داده‌اند که مقتولان یک مادر و دو فرزند خردسال او بودند.

این گزارش‌ها همچنین عنوان می‌کنند که حکومت ایران هر سه مقتول را به هرات در افغانستان منتقل کرده است.

این رخداد واکنش وزارت خارجه افغانستان را نیز به دنبال داشت، به‌طوری که سخنگوی این وزارتخانه تاکید کرد که حکومت افغانستان به سفارتخانه خود در تهران دستور داده است تا موضوع را پیگیری کند.

با این حال معترضان در برابر سفارت ایران در کابل از دولت افغانستان خواسته‌اند که «هر چه زودتر تدابیر خاصی برای مهاجرین در نظر بگیرد» چرا که به گفته آنان وضعیت مهاجرین افغان در ایران «بسیار خراب است».

در بخشی از قطعنامه معترضین به حکومت ایران آمده است: «دولت ایران هرچه عاجل جلو بدرفتاری‌های مقامات و سربازان ایرانی نسبت به مهاجرین افغانی را بگیرد و عاملین آن را مورد تعقیب عدلی قرار دهد. جامعه جهانی و سازمان ملل و نهاد‌های مرتبط به آن و کنوانسیون سازمان ملل متحد در امور پناهندگی باید به طور جدی از دولت ایران بخواهد که آنان مورد بررسی قرار گیرند».

سیاست‌های حکومت ایران در قبال مهاجرین افغان پیش از این مورد اعتراض فعالان اجتماعی و مدنی ایرانی نیز قرار گرفته است و آنها این سیاست‌ها را نمونه‌ای از «تبعیض» و «نژادپرستی» خوانده‌اند.

از جمله این سیاست‌ها منوعیت اقامت مهاجران افغان در برخی استان‌های ایران نظیر مازندران و گیلان است.

گروهی از ایرانیان نیز به تازگی کمپین «ما شرمساریم» را در فضای مجازی به راه انداخته‌اند که انگیزه آن گزارش روزنامه «شهروند» از رفتار تحقیرآمیز معلم یک مدرسه ابتدایی در پاکدشت ورامین با چهار دانش‌آموز افغان بود.

این کمپین رفتارهای «تبعیض‌آمیز» برخی از شهروندان ایرانی و سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال مهاجران افغان را مورد انتقاد قرار داده است.

XS
SM
MD
LG