لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

جان کری: ایران نمی‌تواند از نظارت‌های هسته‌ای شانه خالی کند


جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه بار دیگر از توافق جامع هسته‌ای با ایران دفاع کرد و خاطرنشان ساخت که بازرسان سازمان ملل متحد زمان کاملا کافی برای تشخیص تخلف‌های احتمالی ایران خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری که با شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به استدلال مخالفان توافق هسته‌ای که معتقدند ایران می‌تواند مدارک مبتنی بر تخلفات خود از توافق هسته‌ای را مخفی کند، اظهار داشت: «بقایای اورانیوم، بقایای هر گونه ماده قابل انشقاق، قابل ردگیری هستند و خیلی خیلی دشوار بتوان از دست آنها خلاص شد».

وی در ادامه مثال سایت نظامی پارچین را آورد که ایران برای سال‌ها اجازه بازرسی از آن را نمی‌داد در حالی که غرب نسبت به انجام برخی آزمایشات مرتبط با تولید سلاح هسته‌ای در این سایت مشکوک بود.

جان کری گفت: «ایران تا سر حد مرگ از دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت پارچین حتی بعد از سال‌ها ترسیده است. اگر آنها از این می‌ترسند که ما با دسترسی به سایت پارچین شاید بعد سال‌ها باز هم چیزی پیدا کنیم، پس می‌توانم به شما اطمینان بدهم که نهادهای اطلاعاتی ما خیال‌شان جمع است که ۲۴ روز برای آنها کافی نیست که بتوانند از نظارت‌های ما شانه خالی کند».

با توافق جامع هسته‌ای که ۲۳ تيرماه در وین به دست آمد، ایران موافقت کرد که بازرسان سازمان ملل متحد به اماکن مشکوک از جمله پایگاه‌های نظامی دسترسی داشته باشد.

از لحظه‌ای که این توافق به مرجله اجرا در بیاید، بازرسان آژانس می‌توانند به ایران بگویند که از کدام سایت می‌خواهند بازدید کنند و تهران نیز ظرف ۱۴ روز باید امکان آن را فراهم آورد.

اما اگر تهران از این خواسته سر باز بزند، بعد از ۱۰ روز کمیسیونی مشترک در ماجرا دخالت خواهد کرد و به ایران دستور می‌دهد که نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برطرف سازد.

این توافق اما مخالفت شدید برخی نمایندگان و سناتورهای ایالات متحده را به دنبال داشت که معتقدند نباید به ایران اعتماد کرد. اما دولت باراک اوباما تاکید کرده که توافق جامع اتمی امکان دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را از بین می‌برد.

XS
SM
MD
LG