لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

خامنه‌ای: مقابل قدرت مشروع نباید کسی سینه سپر کند


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت که در حکومت ایران قدرت و اقتدار ناشی از اختیار و انتخاب مردم است و اگر کسی در برابر چنین قدرتی بایستد، کار او «فتنه» نام دارد.

خبرگزاری‌‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران و دانشجویان، سخنان آقای خامنه‌ای را در روز چهارشنبه، ۱۴ خرداد و در سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، بازتاب داده است که تاکید می‌کند حکومت ایران نمونه‌ای از «مردم‌سالاری دینی» است.

به گفته او، در جمهوری اسلامی «هیچ قدرت و غلبه‌ای که از تقلب و اعمال زور حاصل شده باشد، مورد قبول نیست [بلکه تنها] اقتدار برخاسته از اختیار و انتخاب مردم معنا دارد.»

آقای خامنه‌ای همچنین می‌گوید: «آن اقتداری که ناشی از زور و غلبه و سلاح باشد، در اسلام و در شریعت اسلامی و در مکتب امام [آیت‌الله خمینی] معنا ندارد. اما آن قدرت مشروعی که از انتخاب مردم به وجود آمد، محترم است. در مقابل آن نباید کسی سینه سپر بکند که اگر چنین کاری کرد، اسم کار او فتنه است.»

«فتنه»، واژه‌ای است که پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای بارها برای توصیف اعتراضات سال ۱۳۸۸ به کار برده است، اعتراضاتی که معطوف به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد بود.

معترضان به رهبری میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح‌طلب آن انتخابات، پیروزی آقای احمدی‌نژاد را نتیجه تقلب و دخالت نیروهای نظامی از جمله سپاه پاسداران می‌دانستند، اتهامی که آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌‌های نمازجمعه آن را به شدت رد کرد و گفت که جمهوری اسلامی اهل خیانت در آرای مردم نیست.

با این حال به تازگی ویدیویی از سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در جمع برخی از فرماندهان نظامی و منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده است که با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تاکید می‌کند، پیروزی میرحسین موسوی و اصلاح‌طلبان در آن انتخابات «خط قرمز» جمهوری اسلامی و نیروهای نظامی بوده است، موردی که منتقدان حکومت ایران آن را «سند تقلب» در انتخابات ۸۸ می‌دانند.

اما آقای خامنه‌ای می‌گوید که انتخابات و مردم‌سالاری اساسا «جزو دین» است و «گردش کار در جمهوری اسلامی بر اساس مردم‌سالاری است».

وی اظهار داشت: «برخی افراد گمان نکنند که امام [آیت‌الله خمینی]، انتخابات را از فرهنگ غربی گرفت و آن را با تفکر و شریعت اسلامی قاطی کرد، نه، چنین نیست؛ اگر انتخابات و مردم‌سالاری مردم جزو دین نمی‌بود و از شریعت اسلامی استفاده نمی‌شد، امام [آیت‌الله خمینی] هیچ تقیدی به آن نداشت.»

به گفته آقای خامنه‌ای، «التزام به شریعت اسلامی روح و حقیقت نظام اسلامی است و اگر شریعت اسلامی در جامعه به طور کامل اجرا بشود، هم آزادی‌های عمومی و مدنی تامین خواهد شد و هم آزادی فردی».

این سخنان در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های اخیر کمپین گسترده‌ای در اعتراض به حجاب اجباری با نام «آزادی یواشکی زنان در ایران» شکل گرفته است.

مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که با اجباری کردن حجاب برای زنان در کشور، شریعت اسلامی را اجرا می‌کنند، اما فعالان حقوق بشر و منتقدان حکومت ایران می‌گویند که حجاب اجباری به معنای سرکوب حق انتخاب زنان و آزادی فردی آنان است.

«جمهوری اسلامی در سیاست‌های منطقه حرف اول را می‌زند»

بخش دیگر سخنان روز چهارشنبه آیت‌الله خامنه‌ای به چالش‌های جمهوری اسلامی در سیاست خارجی اختصاص داشت.

به گفته او، در طول حیات جمهوری اسلامی «یک جبهه پرقدرت غربی» در مقابل آن قرار گرفته که «هر کاری از دستش برآمده» انجام داده است از جمله «تلاش نظامی، کمک به مهاجم نظامی، حمایت از دشمنان جمهوری اسلامی و تحریم و محاصره اقتصادی در درجه اعلا» اما جمهوری اسلامی نه تنها «از بین نرفت و دچار محافظه‌کاری نشد»، بلکه امروز «در سیاست‌های منطقه حرف اول را می‌زند».

ایران هم‌اکنون به خاطر حمایت خود از حکومت بشار اسد در سوریه در تقابل با غرب و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

تحریم‌های شدید بین‌المللی نیز چالش دیگری‌ست که تهران تلاش می‌کند از طریق مذاکره با قدرت‌های جهانی و حل وو فصل مناقشه هسته‌ای آن برطرفش سازد.

در این حال آقای خامنه‌ای آمریکا را به «سنگ‌اندازی» بر سر راه جمهوری اسلامی متهم می‌کند و می‌گوید که آمریکا «از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند» که حکومت ایران را «به زانو دربیاورد».
XS
SM
MD
LG