لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۶

حمله دوباره لاریجانی به احمد شهید: او علیه ایران پرونده‌سازی می‌کند


محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، بار دیگر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران، را هدف حملات خود قرار داد و گزارش‌های او درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را «دارای اشکالات حرفه‌ای» و مصداق «پرونده‌سازی» خواند.

وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر در روز شنبه، ۲۸ تیر، اظهار داشت: «ما با احمد شهید هیچ مشکل شخصی نداریم. مشکل ما درباره نحوه رفتار او و در نظر نگرفتن مبانی گزارشگری است. موضع جمهوری اسلامی این است که گزارشگری کار بسیار درستی است، اما گزارشگر باید هنجارهای قانونی را رعایت کند.»

به گفته آقای لاریجانی، گزارش‌های احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران «اشکالات حرفه‌ای» دارد، از جمله منابع این گزارش‌ها «وب‌سایت‌های ضد نظام» جمهوری اسلامی است که این کار «موجه نیست».

وی افزود: «گزارشگر ویژه [احمد شهید] پرونده‌سازی کرده و گفته است کسانی که علیه جمهوری اسلامی گزارشی دارند به برلین بروند و یک هفته مهمان ما شوند و آنجا گزارش‌های خود را ارائه کنند. معلوم است این خیلی وسوسه‌انگیز است.»

احمد شهید به دنبال سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ و انتشار اخبار متعدد مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران، سال ۱۳۹۰ به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در حوزه حقوق بشر در ایران انتخاب شد. گزارش‌های او بسیاری از این اخبار را تایید می‌کند و بر نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی صحه می‌گذارد.

این گزارش‌ها اما واکنش شدید مقامات ایران را به دنبال داشته و از جمله محمدجواد لاریجانی او را «نادان» و «مغرض» خوانده است.

آقای لاریجانی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری مهر گفت: «احمد شهید مرتب می‌گوید چرا من را به ایران راه نمی‌دهید در حالی که بیرون از ایران و در گزارش‌هایش حدود سه هزار اتهام به ایران زده است. آمدنش به ایران برای بررسی نیست، برای تبلیغات است. وی چگونه می‌خواهد سه هزار اتهام را طی سه روز بررسی کند.»

به گفته او، احمد شهید در گزارش‌ خود اسامی ۷ نفر را آورده که در ایران اعدام شده‌اند، در حالی که این افراد زنده هستند. آقای لاریجانی با این حال اسامی این ۷ نفر را عنوان نمی‌کند.

مجازات اعدام در ایران و کثرت آن در گزارش‌های احمد شهید همواره بازتاب داشته است. آقای شهید می‌گوید که دادگاه‌های صادرکننده این احکام فاقد استانداردهای لازم است، امری که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

دبیر ستاد حقق بشر قوه قضاییه ایران به تازگی در نامه‌ای به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به طور رسمی از احمد شهید شکایت کرده و او را به «غرض‌ورزی» متهم ساخت.

آقای لاریجانی می‌گوید که جمهوری اسلامی از خانم پیلای برای سفر به ایران دعوت کرده است.

XS
SM
MD
LG