لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۶

مرکل خواسته‌ مهم بریتانیا در مورد بریگزیت را رد کرد


آنگلا مرکل صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های نخست‌وزیر بریتانیا در رابطه با خروج این کشور از اتحادیه اروپا را رد کرد و تاکید داشت که بریتانیا نمی‌تواند همزمان درباره خروج از اتحادیه اروپا و روابط آینده خود با این اتحادیه مذاکره کند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، خانم مرکل روز چهارشنبه ۹ فروردین گفت: «مذاکرات در وهله اول باید مشخص کند که چگونه این روابطی که تاکنون این‌چنین درهم‌تنیده بوده، حل و فصل خواهد شد. هر وقت به این پرسش پاسخ داده شد، آن وقت می‌توانیم امیدوار باشیم که خیلی زود گفت‌وگوها درباره روابط آینده خود را آغاز کنیم.»

بریتانیا از روز چهارشنبه با امضای ترزا می، نخست زیر این کشور، برنامه خود برای خروج از اتحادیه اروپا را به‌طور رسمی آغاز کرد. خانم می در نامه شش صفحه‌ای خود که به ماده ۵۰ پیمان لیسبون برای خروج از اتحادیه اروپا ارجاع داده شده، نوشته است که به اعتقاد او باید همزمان با خروج از این اتحادیه بر سر شرایط آینده نیز توافق حاصل شود.

اما اتحادیه اروپا ماه‌هاست که تاکید دارد نخست باید درباره مسائلی مذاکره انجام شود که به خاطر این جدایی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، مانند حقوق شهروندان اتحادیه اروپا که در بریتانیا سکونت دارند یا بریتانیایی‌هایی که در کشورهای عضو اتحادیه هستند.

در این حال آغاز شدن فرایند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا واکنش‌های دیگر مقامات این اتحادیه و کشورهای اروپایی را نیز به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه فرانسه عنوان کرد که تصمیم مردم بریتانیا اگرچه این تابو را شکسته که اتحادیه اروپا به عقب بازنمی‌گردد، اما اعضای این اتحادیه را متحد و مصمم‌ کرده است.

‌ژان مارك ايرو‎ در ادامه بیانیه خود آورده که باید به تصمیم مردم بریتانیا احترام گذاشت، اما اکنون به دیگر اعضای اتحادیه اروپا بستگی دارد که خواست و اهداف مشترک خود را دنبال کنند و اتحادیه اروپا را نیرومند سازند.

همچنین دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، هشدار داد که بریگزیت هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و مسئله‌ عمده در این دو سال آینده این است که چگونه خسارات ناشی از این رخداد را کنترل کنیم.

XS
SM
MD
LG