لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

وزیر خارجه آلمان: توافق اوکراین و روسیه برای مذاکره در برلین


فرانک والتر‌اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان
فرانک والتر‌اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان از توافق میان مقامات اوکراین و روسیه برای برگزاری نشست مشترکی میان وزرای خارجه دو کشور و همتایان فرانسوی و آلمانی آنها خبر داد.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه، ۲۵ مرداد، نوشت که فرانک والتر‌اشتاین‌مایر در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی بیلد ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها راهی برای پایان خشونت‌ها در شرق اوکراین بگشاید و زمینه ارسال «کمک‌های لازم و فوری» به این کشور را فراهم آورد.

به گفته این مقام آلمانی، مذاکرات روز یک‌شنبه این هفته، ۲۶ مرداد، در برلین برگزار می‌شود.

خبر توافق مسکو و کی‌یف برای انجام مذاکرات در شرایطی مطرح می‌شود که دفتر رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده نیروهای این کشور توانسته‌اند یک کاروان نظامی روسیه را که وارد خاک اوکراین شده بود، منهدم کنند.

روسیه اما با رد اظهارات رئیس جمهوری اوکراین آن را «خیال‌پردازی» خوانده است.

روز جمعه روزنامه‌های بریتانیایی گاردین و تلگراف خبر دادند که کاروانی از خودروهای زرهی روسیه از مرز اوکراین عبور کرده‌اند.

این کاروان متفاوت از کاروانی است که روسیه می‌گوید حامل «کمک‌های انسان‌دوستانه» است و اکنون در نزدیکی مرز اوکراین متوقف شده.

مسکو اما گزارش‌ها درباره ورود خودروهای زرهی روسی به اوکراین را رد کرده است و تاکید دارد که تنها به منظور کمک به آسیب‌دیگان جنگ در شرق اوکراین کاروانی شامل حدود ۳۰۰ کامیون را روانه آن منطقه کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که این کاروان در ۳۰ کیلومتری مرز اوکراین و استان لوگانسک متوقف شده است.

در ادامه این گزارش به نقل از یکی از سخنگویان سازمان صلیب سرخ آمده است که کارکنان این سازمان هنوز هیچ یک از کامیون‌ها را بازرسی نکرده‌ و منتظر چراغ سبز دو طرف هستند.

به گفته او، نمایندگانی از دو کشور اوکراین و روسیه صبح شنبه با یکدیگر دیدار داشته‌اند، اما هنوز توافقی بر سر ورود این کاروان به اوکراین صورت نگرفته است.

اوکراین می‌گوید که بیم آن دارد کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه روسیه چیزی مانند «اسب تروا» باشد و به جای کمک‌های انسان‌دوستانه، حامل اسلحه برای جدایی‌طلبان شرق اوکراین باشد.

روسیه اما این اظهارات را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG