لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

اعتراض ناتو و پاسخ روسیه به استقرار موشک‌های روسی در کالینینگراد


موشک‌های روسی اسکندر
موشک‌های روسی اسکندر

ناتو بار دیگر به استقرار موشک‌های روسیه در بندر کالینینگراد اعتراض کرده و آن را اقدامی «ستیزه‌جویانه» نامید، در حالی که کرملین می‌گوید که این اقدام مسکو صرفا واکنشی به اقدامات «ستیزه‌جویانه» ناتو است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سازمان نظامی روز سه‌شنبه، دوم آذر، در بیانیه‌ای تاکید کرد که این اقدام مسکو نه تنها به کاهش تنش‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه روابط ما با روسیه را متزلزل و غیرقابل پیش‌بینی می‌سازد.

ناتو سپس خواستار شفاف‌سازی در اقدامات نظامی شد تا بدین وسیله از سوءتفاهم‌های احتمالی بین دول و رخدادهای ناشی از آن اجتناب شود.

مسکو همواره با اقدام ناتو در استقرار واحدهای نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه مخالفت کرده است و اکنون نیز در تدارک استقرار سکوهای پرتاب موشک در کالینینگراد است، منطقه‌ای خارج از قلمرو اصلی روسیه که میان لهستان و لیتوانی و در مجاورت دریای بالتیک قرار دارد.

ولادیمیر پوتین یک روز قبل از این اطلاعیه ناتو در اظهاراتی که خبرگزاری‌های روسیه آن را بازتاب دادند هشدار داده بود که مسکو اگر احساس کند مورد تهدید ناتو واقع شده است، پایگاه‌های آن را هدف قرار خواهد داد.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز روز چهارشنبه اظهارات دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، را منتشر کرده که عنوان کرده انتقال موشک‌های روسیه به کالینینگراد پاسخی منطقی به «تهاجمات» غرب است.

وی در این باره گفت: «اگر ناتو تا مرزهای روسیه گسترده شود، آن وقت روسیه دست به هر اقدام لازمی جهت تامین امنیت خود می‌زند. سازمان ناتو در حقیقت گروهی ستیزه‌جو است و در نتیجه روسیه باید هر کاری که از دستش برمی‌آید انجام دهد و در این مورد نیز حق حاکمیت روسیه ایجاب می‌کند که دست به اقدامات لازم در سراسر خاک خود بزند.»

روسیه اوایل پاییز اعلام کرد که موشک‌های اسکندر را به منظور تمرین نظامی به کالینینگراد منتقل می‌کند.

به نوشته گاردین، این موشک‌ها دارای سیستمی بسیار پیچیده و قابلیت تغییر مسیر در میانه عملیات هستند و می‌توانند اهدافی را تا بیش از ۵۰۰ کیلومتر دورتر هدف قرار دهند.

XS
SM
MD
LG