لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

استقبال فرانسه و ایتالیا از طرح اقتصادی جدید یونان


طرح دولت یونان برای اصلاحات اقتصادی در این کشور با استقبال فرانسه و ایتالیا مواجه شد تا امیدها برای دستیابی به توافق میان یونان و اتحادیه اروپا و باقی ماندن آتن در این اتحادیه افزایش یابد.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد، طرح دولت آلکس سیپراس قرار بوده روز جمعه، ۱۹ تیر، به رای نمایندگان پارلمان یونان گذاشته شود و اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا نیز آن را بررسی کنند.

این گزارش می‌گوید که دولت یونان در طرح جدید خود در رابطه با برخی موضوعات کلیدی مانند مالیات و بازنشتگی کوتاه آمده، امری که با استقبال فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، و بزرگ‌ترین متحد دولت آقای سیپراس مواجه شده است.

آقای اولاند اظهار داشت: «یونان عزم خود را نشان داده است که می‌خواهد در حوزه یورو باقی بماند، چرا که برنامه‌ای که آنها ارائه کردند، جدی و قابل قبول است.»

وی با این حال تاکید کرد که «هنوز درباره هیچ چیزی تصمیم گرفته نشده است».

یونان نیازمند یک بسته کمکی مالی دیگر برای نجات از ورشکستگی است، اما قبول این امر از سوی اتحادیه اروپا به تایید یکپارچه اعضای آن بستگی دارد.

در این حال ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا، نیز با اشاره به طرح جدید دولت یونان گفت که او نسبت به دستیابی به یک توافق «خوش‌بین‌تر» شده است.

اما علی‌رغم این امر آلمان اعلام کرده که نتیجه مذاکرات آخر این هفته درباره بحران یونان به هیچ وجه مشخص نیست.

از سویی پیتر کازیمیر، وزیر دارایی اسلواکی، نیز در توییتر نوشت که «به نظر می‌رسد در رابطه با یونان به پیشرفت‌هایی نائل آمده‌ایم، اگرچه هنوز معلوم نیست که این کافی باشد.»

اسلواکی به شدت مخالف کمک‌های مالی بیشتر به یونان است و اعلام کرده که تنها در صورتی با این بسته کمکی موافقت می‌کند که یونان تشدید اقدامات ریاضتی را بپذیرد.

کشورهای حوزه یورو باید تصمیم بگیرند که آیا حاضرند در قبال طرح دولت یونان بسته کمکی دیگری را به یونان بدهند که سومین بسته کمک ظرف پنج سال است و شامل ده‌ها میلیارد یورو می‌شود یا مجبور به اخراج یونان از حوزه یورو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG